Artikkelen er fra 2017, og innholdet kan være utdatert.

Nå ligger planprogrammet for den nye firefelts vegen mellom Lyngdal og Sandnes ute på høring.

Planarbeidet for ny firefelts motorveg med midtdeler, berører 11 kommuner i fylkene Vest-Agder og Rogaland. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har besluttet at planarbeidet skal utføres som statlig plan. Alle berørte kommuner ble forespurt, og støttet dette.

Se 3D-video av de tre alternativene her

 

Ser frem til å møte veginteresserte

- Vi ser frem til å møte befolkningen i kommunene og høre deres synspunkter, det er jo dem vi planlegger denne vegen for, så det blir spennende, sier Torun Lynnebakken, planleggingsleder for ny E39 Lyngdal vest-Sandnes.

Det blir i tillegg møter med representanter for kommunene, fylkeskommuner, og andre offentlige instanser. Med andre ord blir det litt av en turné det legges opp til forskjellige steder i Lister og Sør-Rogaland. Foreløpig er det booket hele 26 medvirkningsmøter i høringsperioden, og det kan komme flere ifølge Lynnebakken.

Selv om alle skal høres, og får mulighet til å komme med kommentarer, så er det ved bruk av statlig plan ikke anledning til å reise innsigelse, og det endelige planvedtaket som fattes av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, kan ikke påklages. Departementet legger stor vekt på medvirkningsmuligheter i en statlig plan, nettopp fordi det ikke er klage- eller innsigelsesadgang.

- Så her er det bare å sette seg inn i planene og sende inn høringsuttalelser innen fristen, forteller Lynnebakken.

Tre alternativer

Det er i hovedsak tre korridoralternativer som nå ligger ute på høring, med noen varianter på delstrekninger.

Prosjektgruppen, sammen med konsulentfirmaet Norconsult, har jobbet seg frem til tre hovedkorridorer som de mener kan oppfylle målene for planarbeidet, nemlig kortere kjøretid, reduserte kostnader for trafikantene, enklere drift og vedlikehold og færre ulykker.

- Disse vil vi nå høre folks meninger om, slik at vi kan optimalisere en korridor som til slutt blir fremmet i forslaget til kommunedelplan. Det endelige korridorforslaget kommer på høring til høsten. Vi ønsker også å få innspill om temaer som bør undersøkes nærmere og verdier og interesser som kan bli berørt, sier Lynnebakken.

Det kan bli omtrent 8–10 kryss på den nye vegen. Indre korridor går i traktene langs dagens E39, men med betydelige innkortinger, og ender ved Ålgård i den vedtatte traseen for ny E39 mellom Ålgård–Hove (Sandnes).

Ved Moi går ytre korridor via Eide til nord for Egersund by, over Fotlandsvatnet og videre nordover via Høg-Jæren til Osli eller Bråstein i Sandnes.

Midtre korridor forlater indre korridor ved Årrestad, krysser dagens veg ved Eigestad, passerer Tengesdal og Ognadalen før den fortsetter videre inn i ytre korridor fra vest for Hagavatnet i Hå kommune.

Når høringen av planprogrammet er ferdig, beslutter departementet om ytre og midtre korridor skal være med i det videre planarbeidet.

Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder