Målene med utbyggingen

  • Gjøre det mulig for all tungtrafikk å kjøre utenom sentrum ved å velge Osloveien - Nordre avlastningsveg
  • Øke tryggheten til gående og syklende med egne traseer
  • Fjerne problemene ved tidligere planovergang ved Stavne stasjon. Planovergangen er erstattet av undergang for gående og syklende (overgangen har vært et problem spesielt i forbindelse med Rosenborg-kamper og begravelser)
  • Legge adgangen til Stavne-platået under jernbanen sørfra

Tidsplan

  • Byggestart mars 2011
  • Ferdig vinter 2012

 
Etappene

Forberedende arbeider

Mål: Legge til rette for bygging av den nye betongtunnelen under Dovrebanen.
Tidspunkt: Fra mars 2011 til høsten 2011.

Tiltak:

  • Ny gang- og sykkelundergang under Dovrebanen ved tidligere Stavne stasjon  
  • Størstedelen av det sammenhengende gang- og sykkelvegnettet gjennom området, samt gang- og sykkelbru over Osloveien
  • Ny adkomst til Stavne-platået for bil, sykkel og gående fra sør
  • Fjernet tidligere jernbaneplanovergang til Stavne

Hovedarbeidet

Mål:

  • Bygge den nye betongtunnelen, ny kollektivgate og gjenopprette vegkrysset Oslovn/Bøckmannsvn/Breidablikkvn.
  • Gjøre ferdig sammenhengende gang- og sykkelvegnett i området.

Tidspunkt: Høsten 2011 til sen høst 2012.

Tiltak:

  • Ny betongtunnel under Dovrebanen med tilhørende vegbygging (ny Rv 706 Osloveien) og rundkjøring
  • Gjøre nødvendig tilpasning/oppretting i krysset Oslovn/Bøckmannsvn/Breidablikkvn
  • Bygge kollektivgate ca 150 m. fra Breidablikkveien og nordover
  • Bygge en 50 meter lang jernbanebru for Stavne-Leangenbanen