1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Foto: Erik Larsstuen, Statens vegvesen

Hvor?

Fylker:
Oslo

Kommuner:

Oslo

Hva?

Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen på Ring 1 i Oslo sentrum bygges om og oppgraderes. Tunnelene er helt stengt mens arbeidene pågår.

Hvorfor?

Statens vegvesen oppgraderer og gjør tunnelene i Oslo tryggere slik at de møter nye krav i Tunnelsikkerhetsforskriften. Hammersborgtunnelen bygges om senkes åtte meter ned i bakken som del av terrorsikring av det nye regjeringskvartalet.

Kart

Illustrasjon: Statens vegvesen

Siden 2015 har Statens vegvesen holdt på med oppgradering av 200 riksveitunneler i hele landet. Målet er å innfri kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.

I Oslo er Sjølyst- og BygdøylokketStorolokketVålerengtunnelen og Festningstunnelen fullført. 

Stortinget vedtok i statsbudsjettet for 2023 oppstartsbevilgning og kostnadsramme for ombygging av Hammersborgtunnelen og oppgradering av Vaterlandstunnelen (Ring 1).

Ring 1 skal bygges om for å tilfredsstille sikkerhetskravene i nytt regjeringskvartal. Prosjektet gjennomføres som et ordinært vegprosjekt i regi av Statens vegvesen, i nært samarbeid med Statsbygg. 

Statens vegvesen fikk fullmakt til å lyse ut samspillsentreprisen for prosjektet høsten 2022, med forbehold om Stortingets godkjenning av kostnadsramme.

Konkurransegrunnlag for samspillsentreprisen ble lyst dermed lyst ut høsten 2022.

Videre ble prekvalifisering, avklaringsmøter og forhandlinger gjennomført, og kontrakt med Veidekke ble signert 14. august 2023.

Ring 1 stengte 1. juli ved Oslo Spektrum og ved krysset Pilestredet - St. Olavsgate. Anleggsarbeidet med å terrorsikre og oppgradere tunnelen startet. 

Du kan følge status på arbeidene her. 

Ring 1 skal åpne igjen 1. august 2027.

Se alle aktueltsaker
Totalkostnad:
3,6 milliarder
Oppstart:
Sommer 2025
Antatt åpnet:
Sommer 2027

Mer om prosjektet

Statens vegvesen oppgraderer Oslotunnelene, og nå er det Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen sin tur. Begge tunnelene er gamle og det er behov for oppgradering og utskifting av kritisk infrastruktur i tråd med ny tunnelsikkerhetsforskrift. Vegbane og konstruksjoner skal repareres og oppgraderes. Hammersborgtunnelen skal bygges om senkes åtte meter ned i bakken som del av terrorsikring av det nye regjeringskvartalet. 

Hammersborgtunnelen er en toløps betongkulvert på Ring 1 fra 1989. Tunnelen er 380 meter lang, og har en gjennomsnittlig årlig døgntrafikk (ÅDT) på ca. 17 400 kjøretøy (2019). Vaterlandstunnelen er en ettløpstunnel fra 1989. Tunnelen er 370 meter lang, og har en gjennomsnittlig årlig døgntrafikk (ÅDT) på ca. 13 000 kjøretøy (2019).

Begge tunnelene er gamle, og det er behov for omfattende vedlikehold. Det er behov for reparasjon av betongkonstruksjoner og vegbane. I tillegg må generell infrastruktur skiftes ut. Det vil si belysning, kabler, rør, ledninger, skilting med mer. Dette gjelder for begge tunnelene.

Prosjektkontor

Besøksadresse:

Prosjektkontor:
Ring 1 Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen:
Møllergata 39, 0179 Oslo

E-post til Ring 1-prosjektet: ring1@vegvesen.no

Kontakter

Elin Hermanstad Havik

Prosjektleder
Telefon:
481 18 540
E-post:

Snorre Olufsen

Byggeleder Ring 1 Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen
Telefon:
415 32 164
E-post:

Eirik Natlandsmyr

Kommunikasjonsrådgiver
Telefon:
97575741
E-post: