Aluminium gjer brua fleire tusen tonn lettare
— Bruk av aluminium i bygging av bru over Langenuen kan gje lågare kostnadar- og Co2 utslepp, redusert vedlikehald og ei fleire tusen tonn lettare bru.
Nyheter om FjordX og tidligere publiserte saker om Ferjefri E39.
— Bruk av aluminium i bygging av bru over Langenuen kan gje lågare kostnadar- og Co2 utslepp, redusert vedlikehald og ei fleire tusen tonn lettare bru.
— Den nye E39 fra Stavanger til Bergen vil være blant de viktigste samferdselsprosjektene i Norge siden Bergensbanen åpnet i 1909.
— Skred og skredmasser i bevegelse er én av de største naturfarene i Norge. Ashenafi Yifru har forsket på ulike alternativer for å beskytte infrastruktur og mennesker mot skredmasser.
— Vegvesenet utlyser nå anbudskonkurranse for utredning av brukonsepter for henholdsvis Halsafjorden og Sulafjorden i Møre og Romsdal.
— En arbeidsgruppe hos The International Federation for Structural Concrete (FIB) har nå publisert det aller første designdokumentet for brukonseptet rørbru (Submerged Floating Tube Bridge).
— Regjeringen besluttet i dag å øke det økonomiske bidraget til Rogfast. I praksis betyr det at landets største vegprosjekt starter opp igjen.
— Vegvesenet har besøkt produksjonsskipet Jotun FPSO i jakta på dei beste løysingane for bru over Bjørnafjorden.
— Teknologi for å kunne beregne hvordan ulike typer bølger oppfører seg er under stadig utvikling. En ny numerisk bølgemodell er et viktig bidrag som kan brukes i planleggingen av bruer, og da spesielt flytebruer.
— For å unngå unødvendig bruk av salt på bruer om vinteren er det nødvendig å kunne beregne hvor mye salt som er tilstrekkelig.
— Du har kanskje høyrd eller lest om flytebrua over Bjørnafjorden sør for Bergen? Om du vil fordjupe deg i dei faglege vurderingane som ligg til grunn, får du no høve til det.