Endringer i fartsskriver
Fartsskriveren skal nå brukes til å kontrollere løyve, kabotasje, utstasjoneringsdirektivet, arbeidstidsdirektivet og hastighetsbegrensninger.
Tekniske endringer
Varsling om utfasing av analog og digital fartsskriver i internasjonal transport.
SMART fartsskriver versjon 2 skal automatisk registrere enhver grensepassering.
Personopplysninger
For å sikre at personopplysninger ikke brukes til andre ting enn det som er tiltenkt, har det kommet en endring i artikkel 7.
Kontrollhensyn
Medlemslandene pålegges å ha utstyr til og laste ned datapakker fra fartsskriveren under fart. Dette skal brukes til å velge ut kjøretøy til kontroll. Dette åpner også for at godkjente kontrollører kan bryte fartsskriverplomberinger.
Sjåførkort og diagramskiver
Sjåførkortutsteder kan pålegge fører å skifte kort for å oppfylle de nye tekniske kravene.
Som følge av kravet til å påføre enhver grensepassering på diagramskiven, er teksten endret til at diagramskiven kan tas ut når dette skal påføres skiven.
Under symbolet «seng» skal det, i tillegg til pauser og hviler, også registreres ferie- og sykemelding.
Videre pålegges en fører som avbryter sin døgn- eller ukehvile i forbindelse med tog-/fergetransport å bruke «tog/ferge» sammen med symbolet «seng» når kjøretøyet er ombord i fergen/toget.
Førere med analog fartsskriver blir pålagt å påføre nasjonalitetsbokstav i tillegg til start- og sluttsted. I tillegg skal enhver grensepassering påføres diagramskiven
Førerne med digital- og SMART- fartsskriver skal legge inn enhver grensepassering (som nytt startland) i tillegg til start- og sluttland.
Fremlegge data
Pålegger førerne å fremlegge data, diagramskiver og eventuelle utskrifter for inneværende dag og de foregående 56 dagene. Dette gjelder fra 31. desember 2024.
Montering
SMART fartsskriver versjon 2 skal monteres i alle nyregistrerte kjøretøy fra 21. august 2023.
Varebil
For kjøretøy fra 2 500 kg i internasjonal transport vil det bli krav til fartsskriver fra 1. juli 2026.