– Sjøl med ei sein påske kan april by på skiftende og krevende vær. Selv om det er pent og bart i lavlandet kan været skifte raskt på høyfjellet. Dette ser ut til å komme som en overraskelse på folk hver gang, sier Rune Nedgård – som sammen med sine kolleger på Vegvesenets vegtrafikksentraler følger trafikkavviklingen døgnet rundt.

Hvor mange biler og personersom kan være med i en kolonne, avhenger av hvilken kapasitet det er til å redde folk ut fra fjellet hvis en kolonne kjører seg fast.

– Når det er mye trafikk over fjellet og det blir kolonnekjøring, kan ventetiden bli flere timer for å komme over fjellet. Da kan det ofte være tid å spare på å velge en annen veg selv om det er lengre å kjøre, sier Nedgård.

Noen steder finnes det ikke omkjøringsmuligheter. Da bør man forberede seg godt eller vurdere om reisen kan utsettes til værutsiktene er bedre.

Dette bør du huske på

Før kolonnekjøringen:

  • Pass på at bilen har gode vinterdekk
  • Fyll på rikelig med drivstoff
  • Ha lykt, slepetau og spade lett tilgjengelig i bilen
  • Ta med mat og varm drikke
  • Husk godt med varme klær og vintersko til alle i bilen
  • Kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk nødblink
  • Bruk lufteanlegget til å kjøle ned kupeen ved minusgrader. Det hindrer ising på frontruten.
  • Hold jevn fart, følg kolonnen og hold øyekontakt med bilen foran deg
  • Ikke forlat bilen ved stopp. Bli sittende og vent på hjelp. Å forlate bilen kan være livsfarlig.

Brøytemannskapene kan avvise trafikanter de forstår kan komme til å få problemer i kolonnen. Det kan være personer som ikke har tilstrekkelig varme klær, kjøretøy som har tekniske mangler eller kjøretøy som ikke er tilstrekkelig «skodd» for slik kjøring.