Det viser årets undersøkelse fra Universum.

Ingeniørstudenter ser en attraktiv arbeidsgiver i Statens vegvesen ifølge en undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Knut Opeide, Statens vegvesenIngeniørstudenter ser en attraktiv arbeidsgiver i Statens vegvesen ifølge en undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Knut Opeide, Statens vegvesen

• Statens vegvesen ligger i år på 12.plass over ingeniørenes drømmearbeidsgivere.
  • Om vi sorterer ut arbeidsgiverne som ikke jobber med samferdsel ligger Vegvesenet derimot på en fjerdeplass.
  • Innenfor samferdsel er det bare private, rådgivende ingeniørselskaper som ligger foran Statens vegvesen.

Sektoransvar

– Vi er avhengige av å ha tilstrekkelig kompetanse og kapasitet også blant entreprenørene og rådgiverne, som er våre samarbeidspartnere i mye av vår kjernevirksomhet. Derfor er det viktigste for oss at unge velger å studere de fagområdene som samferdsels-Norge trenger i flere tiår fremover, sier Seniorrådgiver HR i Statens vegvesen, Charlotte Aspestrand.

Statens vegvesen satser mye på studenter og har blant annet omfattende samarbeid med aktuelle høgskoler og universiteter for å sikre fremtidig kompetanse.

Enda mer populær blant erfarne

Vegvesenet skårer enda høyere i den samme undersøkelsen blant erfarne ingeniører, der de i fjor kom på en 5.plass (oktober 2016).

– Med så høye plasseringer er vi ikke bekymret for tilgangen på flere flinke kollegaer i fremtiden, sier Aspestrand.

Les mer på vegvesen.no/jobb

Følg Statens vegvesen på LinkedInFacebook og Finn.no.