Da får trafikken belysning fra ikke mindre enn ett tusen nihundre og åttifem (1985) lysarmaturer eller lamper om du vil. Og med LED-lamper gir det betydelige reduksjoner i strømutgifter.

På Saggrendaparsellen er en kommet langt med veglys. (Foto: Kjell WoldPå Saggrendaparsellen er en kommet langt med veglys. (Foto: Kjell Wold

656 av disse ser dagens lys langs de om lag åtte kilometerne med veg i dagen fra Damåsen i Øvre Eiker til Kobbervollane vest for Saggrenda.

Inne i de fire tunnelene må det endra kraftigere belysning til for at du skal kunne kjøre trygt gjennom fire kilometer med vegtunneler.

656 ute – 1329 inne

–Her kommer det totalt 1329 armaturer fordelt på Kongsberg-, Svartås-, Moane- og Vollåstunnelen, forteller elektroansvarlig hos Statens vegvesen, Hans Olav Dalen.

Vegbelysningen i tunnelene fordeler seg slik på tunnel-kvartetten:

Kongsbergtunnelen: 500 armaturer

Svartåstunnelen: 366 armaturer

Moanetunnelen: 226 armaturer

Vollåstunnelen: 237 armaturer

Gomsrudveien har alt fått belysning. (Foto: Kjedll Wold)Gomsrudveien har alt fått belysning. (Foto: Kjedll Wold)

350.000 meter med kabler

For å «sy» dette sammen til en stor belysningspakke for hele den 13,2 kilometer lange vegstrekningen inkludert av- og påkjøringsramper og tilførselsveger legges det ut ikke mindre enn 350 kilometer med kabler.

I tunnelene og langs veg i dagen er det bygget et titalls tekniske bygg som skal forsyne E134 med strøm til belysning, skilt, bommer, kameraer og annet teknisk utstyr som trengs for å drifte en toppmoderne veg.