Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen fortsetter kampen mot arbeidslivskriminalitet. Det er nå varslet tilbakehold av 3,4 millioner kroner ovenfor det tsjekkiske selskapet Metrostav NUF etter lønnskluss.

  - Vi har avdekket svindel hvor bulgarske arbeidere mottok bare om lag halvparten av lønnen de har krav på. Dette er brudd på de kravene som Vegvesenet har overfor sine leverandører om lønns- og arbeidsvilkår, sier Jon Molnes – som leder krimseksjonen i Statens vegvesen til vegnett.no.

Saggrenda bru på E134-parsellen Metrostav har jobbet. (Foto: Kjell Wold)

 To prosjekter

 Vegvesenet holder tilbake 3,4 millioner kroner frem til Metrostav kan dokumentere at hver av de berørte ansatte har mottatt riktig lønn for sitt arbeid på Vegvesenets prosjekter. Dette tilsvarer to-ganger det som er entreprenørens besparelse.

 Vi har avdekket svindel hvor bulgarske arbeidere mottok bare om lag halvparten av lønnen de har krav på.

– Vi har avdekket brudd på kontrakt i to prosjekter som Metrostav har med oss. Selskapet har i et arbeidsfellesskap med norske Bertelsen & Grapestad AS kontrakt for fv. 714 Stokhaugen – Sundan i Trøndelag. I tillegg gjør de arbeider på E134 Trollerudmoen – Saggrenda i Buskerud i et arbeidsfellesskap med Hag Anlegg AS og Bertelsen & Grapestad AS, opplyser Molnes.

 Det er ikke avdekket brudd på tredje Vegvesen-prosjekt – Hordaland – som Metrostav er engasjert i.

Tatt deler av lønnen

 I saken fremstår det som en betrodd ansatt i Metrostav som har rekruttert arbeiderne og sørget for arbeidsavtaler, kontoer og andre praktiske forhold, har tatt betydelige deler av lønnen via ulike mellomkonti.

Entreprenører som har arbeidskraft fra lavkostland har et særskilt ansvar med å sikre at de ansatte faktisk får den lønnen de skal ha.

 Dokumentasjon som er fremlagt fra selskapet har vist at arbeiderne tilsynelatende mottar riktig lønn.

 – Entreprenører som har arbeidskraft fra lavkostland har et særskilt ansvar med å sikre at de ansatte faktisk får den lønnen de skal ha. Det er allment kjent at arbeidere fra lavkostland er mer utsatt for ulike «payback»-løsninger enn andre, sier Molnes.

– Vi ser at formelle dokumenter, som arbeidskontrakter og avtaler om lønn, er forelagt arbeiderne på språk de ikke forstår. Det gir rom for å utnytte arbeidstagerne.

 Styrket krim-innsatsen

 Statens vegvesen har styrket sin innsats mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet ved blant annet å opprette en egen krimseksjon.

 Seksjonen har spesialisert kompetanse innenfor etterretning, analyse og utredningsarbeid.

 

Metrostav har hovedansvaret for Moanetunnelen og Vollåstunnelen på strekningen Trollerudmoen - Saggrenda i Kongeberg.
Moanetunnelen, en av to tunneler Metrostav har hatt hovedansvar for på E134 i Kongsberg. ( Foto: Kjell Wold.
Aktuelt for fylke(r): Viken