Etter en ny gjennomgang av saken har Statens vegvesen kommet til at anbudsgrunnlaget ikke har vært godt nok til å dokumentere kvalifikasjonene hos tilbyderne. Det har også kommet nye krav til dokumentasjon av stålstandard, som ikke var med i det opprinnelige konkurransegrunnlaget.

Statens vegvesen har derfor besluttet å avlyse nåværende konkurranse, og lyse ut ny anbudskonkurranse der de nye kravene er med.

Lang prosess

Regionvegsjef Torbjørn Naimak beklager at det har tatt lang tid å avklare hvem som skal få det nye store prosjektet i Øst-Finnmark. Da fristen for å levere anbud gikk ut i september 2014, hadde altafirmaet HAK Entreprenør AS det laveste tilbudet.

Skanska Norge AS reagerte på at HAK fikk oppdraget, og fikk medhold i at kontraktsinngåelsen måtte stanses. Etter at saken ble behandlet på nytt i april, gikk Statens Vegvesen inn for å tildele oppdraget til Skanska. Dette førte til at HAK krevde at kontraktsinngåelsen måtte stanses.

Statens vegvesen har nå gått gjennom hele saken på nytt, og kommet til at det er gjort flere feil i vurderingene av om kvalifikasjonene hos tilbyderne er i tråd med anbudskravene. Kravene knytter seg spesielt til dokumentasjon av kompetanse hos underleverandører.

Bøkfjordbrua skal bygges som en nettverksbuebru i stål, og er spesiell i sitt slag. Det stiller særskilte krav til stålkompetanse hos de som skal bygge brua.

Ny vurdering

- Både kvalifikasjonskravene og anbudsbestemmelsene er svært kompliserte. Dessverre gjorde vi ikke en god nok jobb med dette i første runde, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Han beklager at det også har blitt gjort feil i vurderingene underveis og at saken har trukket ut i tid.

- Vi har et system der tilbydere har rett til å klage på våre beslutninger. Det betyr at prosesser kan ta tid. Men det aller viktigste for Statens vegvesen er at alle som ønsker å gjøre oppdrag for oss får en rettferdig behandling, og at prosjektene våre blir gjennomført på en god måte, sier regionvegsjefen.

Han håper at entreprenørene som har levert tilbud fortsatt er interessert i oppdraget. Statens vegvesen tilbyr kompensasjon for utgiftene entreprenørene har hatt med å levere tilbud i den første konkurransen.

2017-planen holder

De juridiske konfliktene har ført til at Bøkfjordbrua ikke vil bli ferdig før i 2017 – ett år etter den opprinnelige planen. En ny anbudskonkurranse fører til at byggestarten forsinkes med noen måneder ekstra, men brua kan likevel ferdigstilles i 2017.

Den nye brua får et hovedspenn på 120 meter og skal bygges 200 meter nedenfor den eksisterende brua ved Elvenes. Brukonstruksjonen henger i en stålbue, og brua blir enestående i sitt slag i Nord-Norge.

Bøkfjordbrua er en del av omleggingen og oppgraderingen av den ti kilometer lange strekningen på E105 mellom Hesseng ved Kirkenes og grensestasjonen på Storskog.