Artikkelen er fra 2007, og innholdet kan være utdatert.

Torsdag 23. august ble det markert gjennomslag i Skuitunnelen, mest kjent som Berghofftunnelen. Dette er den siste tunnelen på E16-utbyggingen mellom Wøyen og Bjørum.

Klokken 14.00 ble den siste salven i forbindelse med tunneldrivingen avfyrt i tunnelens nordre løp av ordfører Odd Reinsfelt i Bærum kommune.

- Berghofftunnelen blir Skuitunnelen. Berghoff har vært et prosjektnavn på tunnelen fra starten av, sier Knut Gløersen, prosjektleder i Statens vegvesen. Bærum kommune har behandlet saken og det er besluttet at tunnelen skal ha navnet Skuitunnelen.

Det har gått med 325 000 kg med sprengstoff og nærmere 200 000 kubikkmeter med fjellmasser er fraktet ut av den 1,4 km lange tunnelen. Det er injisert om lag 450 000 kg sement for å tette fjellet i tunnelen og ca. 14 000 fjellbolter er festet for å sikre fjellet. Tunnelen bygges med to løp og to kjørefelt i hvert løp.

-En milepæl i prosjektet er nådd, spengningsarbeidet i begge tunnelene på denne strekningen er ferdig, sier Knut Gløersen, prosjektleder i Statens vegvesen.

Det vil pågå boring for å sikre fjellet fram til begynnelsen av oktober. Etter at fjellet er sikret vil det pågå mye arbeid i tunnelen fram til strekningen Wøyen-Bjørum åpnes i slutten av 2008:

  • Oppbygging av veien i tunnelen med tilhørende grøfter og rør- og kumsystem for å transportere bort vann.
  • Montering av elementer i tunnelen som sikrer tunnelen mot vanninntrenging og frost.
  • Montering av ventilasjon, belysning og sikkerhetsutrustning.
  • Elektroarbeider for blant annet varslings - og styringssystemer.
  • Det skal legges ca. 200 km med kabler i tunnelen.


Spreningen av Berghofftunnelen startet i mars 2006. Tunnelen åpnes for bruk høsten 2008.

gjennomslag skuitunnelen
Klokken 14.00 ble den siste salven i forbindelse med tunneldrivingen avfyrt i tunnelens nordre løp av ordfører Odd Reinsfelt i Bærum kommune.
Aktuelt for fylke(r): Viken