Det er bransjeorganisasjonen Lyskultur, Norges ledende kompetansenettverk innen lys og belysning, som har kåret Vegvesenets flotte bru til årets vinner i klassen for utendørs belysning.

Prosjektleder Grethe Bodholt er naturligvis fornøyd med prisen:

– Veldig artig at Farrisbrua har blitt så flott og at den blir satt så stor pris på av mange i hele landet. Det har vært stor fokus på estetikk da Farrisbrua ble prosjektert og bygd, så gøy at dette har gitt resultater. Vi er heldige som har fått inn dyktige konsulenter og entreprenører på lysdesign, sier Bodholt.

Her er juryens begrunnelse (lyskultur.no)

Stolt prosjektleder

Prosjektleder for E18 Bommestad-Sky, Grethe Bodholt, sier at det er stas at Farrisbrua tiltrekker seg så mye positiv oppmerksomhet.

– I fjor ble prosjektet i Larvik belønnet med Byggindustriens pris, Årets anlegg 2018. Det var med både tunneler, vei og bru, imens Farrisbrua også ble nominert til prisen Betongtavlen 2019. Den prisen ble ikke helt overraskende tildelt undervannsrestauranten Under. - Vi merker også at bilder av brua spres flittig i sosiale medier og at Larviksfolk har blitt stolte av det nye landemerket sitt, sier Grethe Bodholt.

Resultat av arkitektkonkurranse

Siden E18-traseen i Larvik måtte legges så nært opp til bebyggelsen, og viktige natur- og rekreasjonsområder som Bøkeskogen og Farrisvannet, ble ekstra midler bevilget til en arkitektkonkurranse for brua og omgivelsene rundt. Området er nå fullstendig transformert etter riving av E18-brua fra 70-tallet og tilhørende ramper. Arkitektkonkurransen ble vunnet av L2 arkitekter og Rambøll, med Aas Jacobsen som arkitekt for det tilhørende lokalveisystemet og landskapsarkitekturen rundt.

Rambøll sto for lysdesignet

Kathrine Hjelmeset jobber som lysdesigner hos Rambøll, som hadde ansvaret for prosjektering og belysning av Farrisbrua. Hun forteller at Farrisbrua var en krevende konstruksjon å jobbe med.

– Over 70 meter høye betongtårn stiller store krav til belysningsutstyret. Vi var opptatt av at det ikke skulle være blendende, at man beholdt siktlinjer og at man skal oppleve brua på ulike måter i løpet av døgnet.