Artikkelen er fra 2008, og innholdet kan være utdatert.

Vi anbefaler alternativet med kort tunnel forbi Haga og bru over land på Farriseidet med tunnel i Martineåsen.

Etter to og et halvt år med planlegging har vegvesenet bestemt at det er dette vi mener er det beste alternativet for ny E18 forbi Larvik.

Vi registrerer at det er uenighet om lengden på tunnelen forbi Haga. Men vi registrerer også at det er enighet om de andre delene av planen.

Etter høringen har vegvesenet vurdert alle de innkomne merknadene grundig. På strekningen mellom Bommestad og Larviksporten er vegen skjøvet lenger inn mot Vestmarka for å finne mer fast fjell og for å komme lenger bort fra bebyggelse. Dette fører til at ny veg ikke vil følge den eksisterende. Denne vil derfor bli fylt igjen med masser og forsøkt gjenskapt til natur. I tillegg har vi gjennomført grunnundersøkelser, geologiske vurderinger, registrert fornminner i Farris og jobbet mye med hvordan vegen påvirker vannet forurensingsmessig.

På Farriseidet har vi jobbet med å vurdere bruene og traseene for disse. Fjellkvalitet, grunnforhold i Farris, kulturminner under vann, vannforurensing og kostnader har ført til at vi anser at løsningen med lav bru over land og tunnel gjennom Martineåsen er den beste løsningen.

Mattilsynet hadde innsigelse til mange av alternativene – disse har de nå frafalt. Det vil bli stilt strenge krav til veg- og brubyggingen slik at Farris ikke forurenses.

Fylkesmannen har lagt inn innsigelse til veg i dagen forbi Haga slik den lå i alternativ 2D som lå ute til høring - pga støyforholdene for barnehage og lekeområder. Her er vegen nå trukket lenger vekk fra bebyggelsen og det er foreslått en kort tunnel forbi Barnehagen. De vurderer nå om de skal opprettholde innsigelsen sin eller om de anser at disse tiltakene er gode nok.

Vi jobber nå med å ferdigstille alt materialet som skal følge saken til politisk behandling og håper saken kan behandles i planutvalget i november.

Aktuelt for fylke(r): Vestfold og Telemark