Den 22.februar i år gav Samferdselsdepartementet grønt lys for justering av etappedelingen på E18 Vestkorridoren. Det innebærer at etappe 2 heretter vil gå fra Ramstadsletta til Nesbru, ikke Ramstad-Slependen, slik den tidligere inndelingen var. Hensynet til rasjonell utbygging og mulighet til å velge løsning som holder kostnadene nede, var noe av det samferdselsminister Knut Arild Hareide trakk fram som begrunnelse i pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet.

Hensikt med planlegg på strekningen Ramstadsletta-Nesbru

Hensikten med å igangsette planlegging av denne strekningen er:

  • Gi forutsigbar fremkommelighet for nærings- og kollektivtransport.
  • Bedre forholdene for kollektivtrafikk, syklende og gående.
  • Redusere miljøbelastningene.
  • Redusere vegens barrierevirkning på områdene vegen går igjennom.
  • Redusere antall ulykker på strekningen.

Vedtatt kommunedelplaner for E18 Lysaker-Slependen og Slependen – Drengsrud skal legges til grunn ved utarbeidelse av reguleringsplan for strekningen. 

I tillegg til gjennomgående hovedveg legges det opp til en bussløsning, sykkelveg og gangløsninger, i tillegg til lokalvegsystem.

Prosjektet skal optimalisere de anbefalte løsningene fra disse planarbeidene. Standardvalg og løsninger på strekningen Lysaker – Ramstadsletta skal videreføres i reguleringsplanen.

Statens vegvesen vil redusere klimagassutslippene med 50 prosent både på anlegg og innen drift før 2030. I optimaliseringen av veganlegget skal det legges vekt på løsninger som bidrar til at disse målsettingene nås.

 

Ramstadsletta–Nesbru slik vi planlegger den 

  • Ny E18-dagsone : 2,3km
  • Ny E18-tunnel: 3,6 km
  • Ny lokalveg langs E18 (inkl. kryss): 5,3 km
  • Ny bussløsning langs E18: 5,8 km
  • Ny sykkelveg/gate langs E18: 5,3 km
  • Adkomstveg til kollektivknutepunkt i Sandvika i tunnel: 0,4 km
  • Rampetunneler til/fra Oslo fra E16: 2,0 km
  • Nytt planskilt kryss under E18 i Sandvika m. ramper: 1,0 km
  • Nytt lokalvegsystem på Slependen (inkl. kryss: 1,1 km)

Reguleringsplan for E18 Ramstadsletta- Nesbru vil etter planen være ferdig i 2023.
Det legges opp i Statens vegvesens handlingsprogram til å gjennomføre utbyggingen av E18 på strekningen Ramstadsletta–Nesbrui perioden 2025–2030 (pluss-minus ett år). Prosjektet inngår i den helhetlige utbyggingen av Vestkorridoren.