Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen lyser ut kontrakten for E39 Lønset-Hjelset så snart bompengeproposisjonen er vedtatt i Stortinget.

E39 Lønset-Hjelset er et av fem vegprosjekter som Statens vegvesen starter opp med penger i statsbudsjettet for 2021. Utbyggingsdivisjonen fortsetter også byggingen av 75 andre vegprosjekter over hele landet neste år.

Prosjektdirektør Ove Nesje sier Statens vegvesen nå vil sette alle krefter inn for å få de nye utbyggingsprosjektene ut i markedet så raskt som mulig. E39 Lønset-Hjelset har en anslått kostnad på 1,3 milliarder kroner.

- Det er spesielt viktig at denne vegen blir bygd nå, slik at den står klar før det nye Sjukehuset for Nordmøre og Romsdal (SNR) åpner med full drift fra våren 2024, sier Nesje.

Skal sikre god framkommelighet og trafikksikkerhet

Dagens europaveg på strekningen er smal, går gjennom delvis tett bebyggelse, har en fartsgrense på mellom 50 og 70 km i timen og hele 95 avkjørsler.

- Prosjektet er med andre ord svært viktig for å sikre en god samfunnsberedskap for det nye sjukehuset. Det er også ventet at nye SNR vil føre til en økning i trafikken på strekningen. Den nye vegen er derfor viktig slik at både trafikksikkerheten og framkommeligheten mellom Molde og Hjelset er godt ivaretatt, sier Nesje.

E39 Lønset-Hjelset skal bygges som en tofeltsvei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt, og får en fartsgrense på 90 km/t. Det blir ingen avkjørsler på den nye vegen, de eneste kryssene blir tilkoblingen til dagens E39 på Lønset og Hjelset.

Strekningen på ca. 9,3 km vil gå i en ny trasé oppe i lia, nord for dagens E39. Trafikantene kan regne med å spare mellom tre og fire minutter på den nye vegen. Dagens veg mellom Lønset og Hjelset skal omklassifiseres til lokalveg og får vesentlig mindre trafikk enn i dag. Dette vil gi et bedre bomiljø for de som bor langs vegen og bedre trafikksikkerheten for gående og syklende.

Mulig byggestart sommeren 2021

Vegprosjektet skal finansieres med statlige midler og bompenger. Det betyr at bompengeproposisjonen må vedtas av Stortinget før anbudet kan lyses ut.

- Dersom Stortinget godkjenner denne før jul, vil vi være klar til oppstart i løpet av sommeren 2021, sier Nesje.

Mål om ferdigstilling før åpningen av SNR

E39 Lønset-Hjelset vil bli lyst ut som en totalentreprise. Det innebærer at entreprenøren tar på seg både prosjekteringen, som vil si detaljplanleggingen av oppdraget, og utførelsen av arbeidet. Anbudskonkurransen vil bli avholdt med forhandling og forutgående prekvalifisering.

- Anskaffelsen er ventet å ta minst et halvt år og forventet byggetid av den nye vegen er mellom to og et halvt til tre år. Dermed har vi fortsatt et håp om at den nye vegen kan stå ferdig til Sjukehuset Nordmøre og Romsdal på Hjelset ferdigstilles til jul i 2023, sier Nesje.

 

Kontaktperson:

Ove Nesje, prosjektdirektør, tlf: 971 62 355, e-post:

Den nye vegen sett fra krysset på Hjelset. Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges som en tofeltsvei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt, og får en fartsgrense på 90 km/t.
Den nye vegen sett fra krysset på Hjelset. Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges som en tofeltsvei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt, og får en fartsgrense på 90 km/t. Illustrasjon: Statens vegvesen/Rambøll Foto: Statens vegvesen/Rambøll
Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal