Artikkelen er fra 2021, og innholdet kan være utdatert.

Forrige uke ble prefabrikkerte brubjelker og forskalingselementer på den nye Fjerdingelvbrua montert.

Brubjelkene og forskalingselementene er levert av Overhalla Betongbygg.

Klargjøring for støp av selve brudekket pågår nå. Deretter skal det etableres en 30 meter lang forstøtningsmur mot elva.

- Selve brua vil bli tatt i bruk i løpet av sommeren mens resten av vegbyggingen, samt sanering av gammelbrua pågår. Det vil bli noen trafikkomlegginger og endrede kjøremønstre gjennom anleggsområdet i denne perioden, sier byggeleder Geir Skjold Johnsen i Statens vegvesen.

Sprenger stein av god kvalitet

Ca. 900 meter veg bygges i tilknytning til brua. For å rette ut og gjøre vegen bredere sprenges det ut ca. 70.000 kubikkmeter fjell. Her blir det også bedre sikt i en avkjørsel.

- Vi har betydelig overskuddsmasser av god kvalitetsstein i dette området. Denne steinen skal vi benytte når vi skal bygge nyvegen mellom Fjerdingen og Grøndalselv. Det er god gjenbruk, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.

Ferdig høsten 2021

Strekningen rundt brua klargjøres for fartsgrense 90 km/t, noe som også er planlagt å bli fartsgrensen på strekningen mellom Fjerdingen og Grøndalselv.

- Vi regner med å åpne Fjerdingelvbrua for trafikk i løpet av høsten 2021, sier Johnsen.

Det er PEAB Norge som har kontrakten med bygging av ny bru over Fjerdingelva. De har med seg Austad Maskinstasjon som underentreprenør på vegbygging og sprengningsarbeidene.

Ny og gammel bru ved siden av hverandre. Deler av bergskjæringen der det tas ut stein til venstre i bildet. Foto: Geir Skjold-Johnsen
Aktuelt for fylke(r): Trøndelag