Det er snakk bærebjelkene til den nye brua over Eiteråga, som er en del av vegprosjektet E6 Helgeland nord. Disse er over 30 meter lange, noe som gjør det krevende å få dem forbi 90-graderssvingen ved Langvassåga bru.

- Bjelkene fraktes med semitrailer og bakvogn, og hvis det blir nødvendig vil entreprenøren bruke mobilkran for å løfte bakvogna gjennom svingen, forteller byggeleder Alf-Tore Angelsen i Statens vegvesen.

Stengt i inntil 1,5 timer

Det er to stålbjelker som skal transporteres, én av gangen. Transportene skjer natt til tirsdag 14. mars og natt til onsdag 15. mars, i tidsrommet 01:00-02:30.

- E6 kommer til å være helt stengt mens jobben gjøres. Dette kan ta inntil halvannen time, men vi åpner så fort vi har fått transporten forbi Langvassåga, sier Angelsen.

Også Hauanveien vil være stengt ved krysset til E6 mens arbeidet pågår.

Ny veg til neste år

Den aktuelle svingen vil for øvrig være borte fra E6 til neste år. Høsten 2018 åpnes nemlig den nye europavegen på strekningen Fallheia-Sandheia. Den skal gå på en ny bru over Langvassåga og gjennom en drøyt 600 meter lang tunnel i retning Mo i Rana.

E6 Fallheia-Sandheia er én av i alt ti parseller i vegprosjektet E6 Helgeland nord.