Som en del av prosjektet E6 Helgeland er det bygget en ny bru over elva i Dunderlandsdalen, og den gamle skal derfor fjernes. Det skjer onsdag 15. januar ca. kl. 12:00.

Sprenges i to

Konstruksjonen veier 66 tonn og må naturlig nok deles opp før den transporteres til smelteverket i Mo i Rana. Det første entreprenør Hæhre gjør er å dele den i to.

–Brua deles på midten, noe som skal gjøres ved sprengning. Deretter blir den trukket opp på land, delt i mindre biter og fraktet bort, forteller byggeleder Alf-Tore Angelsen i Statens vegvesen.

I forkant er asfalt og øvrig dekke på brua fjernet. Under sprengningen vil utvalgte stålbjelker bli kuttet med små, konsentrerte ladninger.

–E6 vil være stengt i en kort periode i forbindelse med detonasjonen, ettersom det kan sprute noen fragmenter fra salva. Det blir et ganske bra luft- og lydtrykk som kan merkes godt i nærområdet. Det ligger et par bolighus i området som vil bli evakuert i forbindelse med sprengningen, sier Angelsen.

Erstattet Nordlands lengste steinbru

Gamle Messingslett bru er en såkalt fagverksbru i stål, bygget i 1955. Den har en lengde på 47 meter. Brua erstattet en steinhvelvsbru bygget i 1911, som den gang var Nordlands lengste av typen. Steinbrua ble i 1940 sprengt av norske og britiske soldater. Tyskerne lagde så en midlertidig bru som var i bruk frem til Messingslett bru ble bygget ti år etter krigen.

I løpet av vinteren skal også gamle Krokstrand bru ved foten av Saltfjellet rives og fjernes.