Utlysning i DOFFIN.

Prosjektet består av

  • Soknedalstunnelen, inkludert elektro, på 3,6 kilometer (tunnelklasse C og tunnelprofil T10,5).
  • Ca. 2,9 kilometer ny E6, dimensjoneringsklasse H5.
  • Toplanskryss i Soknedal sentrum.
  • To E6-bruer.
  • Ca. 1,7 kilometer lokalvegsystem med to bruer.
  • Kollektivterminal med parkeringsplasser.
  • Øvrig tilhørende infrastruktur og sideanlegg.

Entreprisen innebærer også forsterkning av eksisterende betongmur, jordnagling og bygging av betongmurer og tørrmurer. Alt av tilhørende infrastruktur og sideanlegg, herunder komplette elektroarbeider i tunnel og belysningsanlegg for E6, inngår også i entreprisen.

Ny E6 skal bygges delvis i urørt sidebratt terreng og delvis i eksisterende E6-trase.

Kontraktstypen er enhetspriskontrakt. Statens vegvesen har utført byggeplanleggingen. Prosjektets byggetid er beregnet til om lag tre år.

Hovedmengder (ca.)

  • Masseflytting jord ca. 940 000 pfm3
  • Masseflytting fjell ca. 220 000 pfm3
  • Masseflytting fjell fra tunnel ca. 340 000 pfm3
  • 5 stk. betongbruer ca. 6 900 m2
  • Portaler ca. 120 m
  • Asfaltmengde ca. 23 000 tonn
  • Forsterknings- og bærelag av kult/pukk ca. 145 000 m3
  • Drens- og overvannsledninger ca. 24 350 m
  • Hvelv av sprøytebetong ca. 48 000 m2
  • Veggelementer av betong ca. 26 000 m2
  • Teknisk bygg i dagen 3 stk.
  • Tekniske bygg i tunnel 4 stk.