Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

Onsdag 17. januar gikk det offisielle startskuddet for sprenginga av Soknedalstunnelen.

- Det er en merkedag at vi nå er i gang med tunneldrivinga. Den 3,6 kilometer lange tunnelen er den klart største utbedringa i dette prosjektet, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

Det har blitt tatt ut store volum av både løsmasser og berg og det har vært mye tungt arbeid for å komme i gang med tunnelen.

- Likevel er vi nå i gang med tunneldriving noen uker tidligere enn kontrakten tilsier. Det er veldig positivt, sier Johnsen.

video

Ett år med tunneldriving

- Vi forventer å starte tunneldriving også på nordsida om ca. to måneder. Når vi har full drift fra begge sider, vil vi drive ca. 100 meter tunnel i uka. Vi regner med å være ferdig med tunneldrivinga om ca. ett år, sier Johnsen.

Godt i gang med anleggsarbeidet

- Vi er ellers godt i gang med prosjektet. Bygging av konstruksjoner og vegbygging for øvrig går bra. Vi frakter mye masser til Hovin til framtidig E6-bygging og har også fraktet en del masser som kommer lokalsamfunnet til gode. Vi trenger også mye av massene i vårt eget anlegg. Vi får også tilbakemeldinger på at lokale næringsliv nyter godt av den store anleggsvirksomheten, sier Johnsen.

- Per i dag har vi 130-145 personer i aktivitet på anlegget. Mange av dem er lokale, sier prosjektleder Lars Wadahl i AF Anlegg.

Aktuelt for fylke(r): Trøndelag