Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Tilbudskonkurransen på bygging av ny Varoddbru på E18 i Kristiansand er nå i gang. Frist for å levere tilbud er 16. desember.

– Oppdraget omfatter bygging av ny bru, endring av gang- og sykkelvegløsningen inkludert tre nye gang- og sykkelvegbruer og riving av hengebrua fra 1956. Den nye brua bygges som en fritt frembygg bru. I tillegg vil det inngå noe vegbygging i begge ender, sier prosjektleder Kjell Soltvedt..

Tre kjørefelt i hver retning

Prosjektet skal forbedre trafikkavviklingen på E18 for gjennomgangstrafikken og for trafikken mellom Kristiansand sentrum og de østlige bydeler. Prosjektet skal gi hinderfri fremføring av kollektivtrafikken, og gang- sykkelvegen skal inngå i det gjennomgående gang- sykkelvegsystemet i Kristiansand med ekspress-standard. Prosjektet skal erstatte eksisterende hengebru før vedlikeholdskostnadene blir for store.

Stor trafikk og utfordrende prosjekt

– Gjennomsnittlig trafikk på strekningen er ca. 50 000 kjøretøy i døgnet. Det er også en betydelig sykkeltrafikk over Varoddbrua. Den nye brua skal bygges mellom de to eksisterende bruene. Der er det lite plass, noe som gir mange utfordringer. Brua er en stor og komplisert konstruksjon, som er krevende å bygge. Gjennomføring av anlegget vil til tider medføre støy for omgivelsene, forklarer prosjektlederen.

Trafikkavvikling prioriteres

– Det skal opprettholdes gang- sykkelveg gjennom anleggsområdet i byggeperioden. I hovedsak skal det opprettholdes to kjørefelt i hver retning i byggeperioden, men det vil bli unntak fra dette. Vi ønsker at trafikkavviklingen og sikkerheten skal være god gjennom anleggsområdet, men vi kan ikke gjennomføre et slikt stort prosjekt uten at det blir konsekvenser for trafikantene, sier Soltvedt.

Det vil bli redusert hastighet på strekningen. Både kjørefelt og gang- og sykkelveg vil bli noe smalere mens arbeidene pågår. Kort sagt vil anleggsarbeidene gjøre at det på strekningen blir verre for trafikantene før det blir bedre. Om tre år får vi en veg og to bruer tilpasset trafikkmengden, og en gang- og sykkelveg med ekspress-standard.

Byggeperiode på tre år

– Byggingen starter vinteren 2017, og vil vare i om lag tre år fram til våren 2020. Frist for innlevering av tilbud er 16. desember, og vi antar at anleggsarbeidene kan være i gang i mars, avslutter prosjektleder Kjell Soltvedt.

Den nye brua erstatter hengebrua fra 1956. Foto: Statens vegvesen/Rambøll
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestfold og Telemark