Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen har siden juni, ved sin entreprenør PNC Norge, arbeidet med riving av den gamle Varoddbrua. Brua er ei hengebru fra 1956 og ved riving av kablene vil seilingsleden i Topdalsfjorden, samt Sømsveien og Torsvikveien, bli periodevis stengt. Arbeidene med kablene starter mandag 12. oktober.

Det er 24 kabler som skal fjernes og i utgangspunktet planlegger entreprenør med å fjerne en kabel om dagen. Kabler vinsjes en og en ned i sjøen mellom tårnene, påmonteres flytebøyer og trekkes i land.

Stenging av seilingsleden i Topdalsfjorden

For å ivareta sikkerheten ved nedtaking av kabler vil seilingsleden under Varoddbrua måtte stenges helt. Båtførere må anse at seilingsleden er stengt mellom kl. 07-19 mandag-lørdag i uke 42-45. Båter som likevel forsøker å passere må være forberedt på å bli nektet passasje av entreprenørens tre vaktbåter, og de må da også regne med å vente i flere timer før de kan slippes forbi.

Båtførere bes følge med på anvisninger fra entreprenørens vaktbåter i fjorden. Fritidsbåter skal holde minst 50 meters avstand til lektere og kranskip, og farten må reduseres til 5 knop ved passering under brua.

Sømsveien, Torsvikveien og gang- og sykkelveg langs Sømsveien

Sømsveien og Torsvikveien må stenges under broene når kablene tas ned i uke 42-45. Dette medfører at avkjøringen til Søm fra midlertidig omkjøringsveg for E18 vestgående blir stengt i samme periode. Beboere i Torsvikveien vil få tilgang til sine eiendommer via samme alternative rute som tidligere.

Konsekvenser for gående og syklende langs Sømsveien sør for Varoddbrua blir at man må bruke dagens gang- og sykkelveg opp Torsvikkleiva, Vardåsveien, deretter videre via Haumyrheiveien og Nordheiveien. Klikk her for illustrasjonskart av alternativ rute for syklende og gående.

Luftig arbeid med kablene på gamle Varoddbrua. Foto: Statens vegvesen / Anleggsdata AS
Aktuelt for fylke(r): Agder