Før jul fikk trafikantene på E136 rassikker veg da Vågstrandstunnelen åpnet, og i høst når Tresfjordbrua står ferdig får de 22 km kortere reiseveg fra Vikebukt til Helland (Vestnes). Sammen med Vågstrandstunnelen vil brua korte kjøretiden mellom Ålesund og Åndalsnes med 12,5 km, som utgjør om lag 20 minutter.

– Like viktig som kortere reisetid er imidlertid rassikring, fordi det meste av strekningen utenfor Vågstrandstunnelen har vært utsatt for snø- og steinskred. Tresfjordbrua vil dessuten bedre bomiljøet rundt fjorden vesentlig. Samtidig er dette hovedveien mellom Ålesund og Dombås, og dermed den viktigste trafikkåren ut av Møre og Romsdal, til Østlandet og utlandet, sier Brudeseth.

Strekningen rundt Tresfjorden har mye randbebyggelse og er en ulykkesbelastet strekning, og Tresfjordbrua vil gi en tryggere reiseveg.

Dette gjøres på brua nå
Entreprenør Bilfinger armerer nå mellom akse 3 og 4 (på Vikebukt). Forskalingsvognen på Vikebukt ble flyttet i forrige uke, og den skal flyttes ytterligere to ganger til før spennet på akse 6 møter fritt frambygget på akse 7, trolig i løpet av mai.

Neste uke begynner de å støpe på fritt frambygget på akse 8. Det støpes 5 meters seksjoner ut fra hver side av tårnet. Det skal totalt støpes 15 slike seksjoner. I løpet av sommeren blir det sammenkobling av brua når fritt frambygget fra akse 8 møter sidespennet fra akse 9.

Arbeiderne jobber også med å montere kantbjelker på Remmem (Vestnes), og når de er ferdig der skal de fortsette på den andre siden av brua (Vikebukt). Busengdal Transport AS arbeider med å bygge nye tilførselsveger på land. Til sammen skal det bygges 750 m veg.

Åpen dag 18.april
Lørdag 18.april kl. 12 inviterer Vegvesenet til åpen dag på brua. Da kan alle skuelystne ta seg en tur inn på området fra Remmemsida for å se seg rundt.

Byggingen av Tresfjordbrua kan også følges med webkameraet som er plassert på Remmem. Prosjektet har også egen facebookside som oppdateres jevnlig med bilder og informasjon.