Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

Fredag 23. mars presenterte regionvegsjef Per Morten Lund status fra gruppa som jobber med ny riksveg 19.

Orienteringen ble holdt for styrings- og referansegruppa i Samarbeidsavtalen om areal- og transportutvikling i mosseregionen. Det er et samarbeid som skal bidra til god samordning av areal og transportutvikling, med nullvekst i den lokale personbiltrafikken som mål. Avtalen er inngått mellom Moss kommune, Rygge kommune, Østfold fylkeskommune, Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens vegvesen.

Fase 1 avsluttet

Arbeidsgruppa for rv. 19 består av representanter fra alle samarbeidspartene og ledes av Statens vegvesen. Fra januar til mars har deres oppgave vært å avklare målene for en ny riksveg 19, og å kartlegge behovet for flere utredninger før man kan starte formell planlegging etter Plan- og bygningsloven. 

Planprogram

Arbeidsgruppas anbefaling er at Statens vegvesen går i gang med et planprogram for en kommunedelplan for ny riksveg 19. Og at det parallelt gjennomføres en byutredning som vurderer en helhetlig virkemiddelpakke for byområdet Moss/Rygge. 

- Vi støtter arbeidsgruppas forslag om å jobbe fram mot et formelt planprogram. Det sikrer en åpen prosess, gode muligheter for medvirkning og politisk forankring underveis, sier Per Morten Lund, regionvegsjef i Statens vegvesen.

Alternativer videre

Arbeidsgruppa anbefaler at disse alternativene tas med i det videre arbeidet: 

  • 0. 0-alternativ / referansealternativ
  • 1. Ny rv. 19 i nordgående korridor
  • 2. Ny rv. 19 i sørgående korridor

Innenfor en korridor kan det være mange alternativer. Før det startes planlegging etter Plan- og bygningsloven må det gjøres en nærmere vurdering av om alternativene er innenfor valgt konsept fra konseptvalgutredningen.

Riksveg 19 sørgående og nordgående korridor
Riksveg 19 sørgående og nordgående korridor


Grunnundersøkelser

Før arbeidet med planprogram kan starte må det blant annet gjøres grunnboringer for å avdekke hvor det er mulig for en ny riksvei 19 å krysse jernbanen. Disse undersøkelsene vil starte rett etter sommerferien 2018.


For mer informasjon se arbeidsgruppas oppsummering av fase 1 (januar-mars 2018)

Her finner du presentasjonen som regionvegsjef Per Morten Lund holdt 23. mars 2018

Aktuelt for fylke(r): Viken