Hopp til hovedinnhold
Logg ut
Søk
Forside - Statens vegvesen
Language
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English

Hovedmeny

  • Trafikk
    • Reiseinformasjon hvitReiseinformasjon
    • Langs veien hvitLangs veien
    • Trafikksikkerhet hvitTrafikksikkerhet
  • Kjøretøy
    • Kjøp og salg hvitKjøp og salg
    • Eie og vedlikeholde hvitEie og vedlikeholde
    • Yrkestransport hvitYrkestransport
  • Førerkort
    • Ta førerkort hvitTa førerkort
    • Har førerkort hvitHar førerkort
    • Yrkessjåfør hvitYrkessjåfør
  • Vegprosjekter
  • Fag

    Veg og gate

    • HMS
    • Arbeidsvarsling
    • Trafikkskilt og vegoppmerking
    • Gravemelding
    • Planlegging
    • Grunnerverv
    • Prosjektering og bygging
    • Drift og vedlikehold
    • Telehiv
    • Sykkelritt

    Trafikk

    • ITS-portalen
    • Trafikkdata
    • Kjøretøyforhandlere
    • Kjøretøystatistikk
    • Transport
    • RDS-TMC
    • Værdata
    • Opplæringsbransjen
    • Parkering
    • Ferje

    Teknologi

    • Vegteknologi
    • Bruer
    • Tunneler
    • Godkjenningsordninger
    • Rekkverk og master
    • Geofag
    • Nasjonal vegdatabank

    Fokusområder

    • Forskning og innovasjon
    • Trafikksikkerhet
    • Miljø og omgivelser
    • Universell utforming
    • Miljøvennlig transport
    • Nasjonal transportplan (NTP)
    • By

    Publikasjoner

    • Håndbøker
    • Offentlige høringer
    • Publikasjoner fra Statens vegvesen
  • Om oss
    • Kontakt oss hvitKontakt oss
    • Om organisasjonen hvitOm organisasjonen
    • Jobb hvitJobb
    • Presse hvitPresse
  • Din side
  • Language
    • Bokmål
    • Nynorsk
    • English
Hovedside / Vegprosjekter / Rv. 5 Kjøsnesfjorden, skredsikring / Fakta

Fakta

  • Rv. 5 Kjøsnesfjorden, skredsikring
    • Fakta
    • Reguleringsplan og konsekvensutgreiing
    • Kontakt
    • Nyhetsarkiv
Skriv ut

Fakta om rv. 5 Kjøsnesfjorden, skredsikring

HensiktRv. 5 langs Kjøsnesfjorden er svært utsett for skred. Det er gjort sikringstiltak mot skred i fleire omgangar opp gjennom tida, men fortsatt er enkelte parti utsatt for ras og stenging av vegen pga. ras og rasfare. Partiet som står att å sikre er mellom Stølsnestunnelen og Kjøsnes. Terrenget er svært sidebratt med fleire skredløp nedetter fjellsida, og det vert vurdert slik at berre ein tunnel vil kunne løyse skredproblema.
Lengde6500 meter
FinansieringStat
Totalkostnad1,06 mrd. kr

Anslag frå november 2015
Nasjonal transportplanOmtalt i NTP 2018-2029
OppstartHøsten 2019
Antatt åpnetHøsten 2022
FaseByggefase
Sist oppdatert 17. desember 2020

Nyheter

  • 28. oktober 2020 Arbeid i tunnelane gir nattestenging
  • 16. mars 2020 God start for ny tunnel langs Kjøsnesfjorden
  • 23. september 2019 Signerte kontrakt på Kjøsnestunnelen
Flere nyheter

Kontakt oss

  • Kontakt Statens vegvesen
  • Følg oss i sosiale medier

Om vegvesen.no

  • Nettstedskart
  • Personvernerklæring
  • Informasjonskapsler

Language

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English

Statens vegvesen

  • Om oss
  • Org.nr: 971 032 081
  • Offentlig journal
  • Offentlige høringer
  • Skjemaer