Dette er avtaler der kommuner har inngått et trepartssamarbeid med fylkeskommunen og Statens vegvesen om i en definert periode å satse ekstra på tilrettelegging for økt sykkeltrafikk. Det varierer fra kontrakt til kontrakt hva som skal gjøres. Men for å få en sykkelbyavtale må man ha en vedtatt plan for et hovedsykkelvegnett for sykkel.

Her er en oversikt over kommuner som har sykkelbyavtale eller sykkelbygdavtale, gjeldende avtaleperiode i parentes:

Region sør

  • Modum (2018-2022)
  • Buskerudbyen: Drammen og Kongsberg (2014–2018)
  • Grenland: Porsgrunn og Skien (2014–2018)
  • Kristiansand (2015–2020)
  • Farsund, sykkelkommune (2015–2020)
  • Grimstad (2015–2020)
  • Arendal (2015–2020)
  • Mandal (2015–2020)
  • Bø, sykkelbygd (2015–2020)
  • Sandefjord (2016–2020)
  • Tønsberg (2016–2022)
  • Horten (2016–2020)
  • Hønefoss (2016–2020)
  • Røyken (2016 - 2020)
  • Larvik (2017-2022)

Region øst

  • Fredrikstad (2014–2017)
  • Sarpsborg (2014–2017)
  • Moss/Rygge (2015-2018)
  • Asker (2014–2017)
  • Strømmen/Lillestrøm (2014–2017)
  • Jessheim (2014–2017)
  • Oppegård/Kolbotn (2014–2017)
  • Kongsvinger (2014–2017)
  • Hamar (2014–2017)
  • Ringsaker (2015-2017
  • Elverum (2015-2017)
  • Gjøvik (2014–2017)
  • Lillehammer (2014–2017)
  • Askim (2016-2017)
  • Eidsberg/Mysen (2016-2017)

Region vest

  • Bergen (2014–2017)
  • Florø (2015–2018)
  • Førde (2012–2017)
  • Stord (2013-2020)
  • Haugesund med fastlands-Karmøy (2012–2017)
  • Eigersund (2013–2017)

Region midt

  • Overhalla (2016-2020)
  • Levanger (2016-2018)
  • Verdal  (2016-2018)
  • Trondheim (2014–2017)
  • Steinkjer (2014–2017)
  • Stjørdal (2014–2017)
  • Kristiansund (2013–2017)
  • Molde (2014–2017)
  • Ålesund (2014–2017)

Region nord

  • Alta
  • Mosjøen