Programmets mål har vært å frembringe kunnskap som kan gi en bedre forståelse av transportrisiko og et bedre grunnlag for risikohåndtering innenfor transportsektoren.

Risikoen for å omkomme eller bli skadet under reiser og transport er 4–10 ganger så høyt som for andre aktiviteter i boligen eller i fritidsaktiviteter. Hvert år omkommer nesten 350 mennesker i transportulykker, og mer en 80 % av alle ulykker med mer enn 5 drepte har inntruffet innenfor transportsektoren. På bakgrunn av dette organiserte Norges forskningsråd programmet Risiko og sikkerhet i transportsektoren (RISIT).

Viktige delmål var å bidra til en konkretisering av Nullvisjonen innenfor transportsikkerhet, å analysere normative premisser for transportsikkerhetspolitikken, å studere transportrisiko i et videre samfunnsperspektiv og å studere hvordan ulike måter å organisere risikohåndtering på kan påvirke transportsikkerheten.

Programmet har vist betydningen av å betrakte transportsikkerhet på tvers av sektorene. Dette både fordi det er problemstillinger som er felles for flere sektorer, som sikkerhetskultur og risikopersepsjon, og fordi det er sikkerhetsproblemer som må løses av flere sektorer i fellesskap for eksempel når det gjelder transport av farlig gods eller sikkerhet ved planoverganger som er et anliggende både for jernbane og vegvesen.

Programmet ble økonomisk støttet av Samferdselsdepartementet, Fiskeridepartementet, Jernbaneverket, Avinor, Kystverket og Statens vegvesen.