KlimaGrunn var inndelt i fire prosjektfaser. Fase 1-3 var i hovedsak finansiert av Innovasjon Norge.

Fase 1 – Behovsavklaring og markedsdialog (august 2018 – desember 2019)

Formålet med denne fasen var å få en forståelse for behovet og avdekke hvilket problem som skulle løses. I denne fasen gjennomførte vi utstrakt dialog med potensielle leverandører, blant annet for å drøfte problemstillinger, få innspill om mulige løsninger og eventuelle utfordringer i prosjektet. I denne fasen var vi også opptatt av å avklare innovasjonspotensialet og legge til rette for at deltakere fra ulike fagmiljøer skal kunne utveksle kunnskap og danne konsortier for å utvikle innovative løsninger.

Fase 2 – Konkurransefase (januar 2020 – november 2020)

I konkurransefasen hadde vi som mål å velge de best egnede samarbeidspartnerne, forhandle om innovasjonsprosjektet og inngå ett eller flere innovasjonspartnerskap.

Fasen bestod av følgende aktiviteter:

  • utarbeidelse og kunngjøring av konkurransegrunnlag
  • prekvalifisering av leverandører
  • innlevering og presentasjon av tilbud
  • forhandlinger
  • innlevering av endelig tilbud
  • evaluering og valg av innovasjonspartnere
  • kontraktsinngåelse

Kontrakten ble signert i november 2020

Fase 3 – Utviklingsfasen (desember 2020 – mai 2023)

I utviklingsfasen samarbeidet oppdragsgiverne og leverandørene om å utvikle én konkret løsning/tjeneste som skulle kunne kjøpes inn av de offentlige partene. Målet var å utvikle en løsning som gjør at måten vi jobber med grunnstabilisering på, vil bli annerledes enn før. «Produktet» trengte ikke nødvendigvis innebære utvikling av ny teknologi, det kunne også være å bruke eksisterende teknologi på en ny måte.

Fase 4 – Kjøp og prosjektavslutning (sommer og høst 2023)

Formålet med denne fasen var å kjøpe den utviklede løsningen, dersom den innfridde kravene til de resultatene vi ønsket å oppnå. De tre oppdragsgiverne (Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg) hadde uavhengige kjøpsopsjoner for løsningen. Betingelser og pris ble bestemt gjennom forhandlinger.
Statens vegvesen utløste opsjonen til bruk av løsningen i prosjektet E6 Megården-Sommerset i Nordland, og Bane NOR utløste den til bruk i prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad i Østfold.