Faser i prosjektet
KlimaGrunn er inndelt i fire prosjektfaser.
Fase 1 – Behovsavklaring og markedsdialog (august 2018 – desember 2019)
Formålet med denne fasen var å få en forståelse for behovet og avdekke hvilket problem som skulle løses. I denne fasen gjennomførte vi utstrakt dialog med potensielle leverandører, blant annet for å drøfte problemstillinger, få innspill om mulige løsninger og eventuelle utfordringer i prosjektet. I denne fasen var vi også opptatt av å avklare innovasjonspotensialet og legge til rette for at deltakere fra ulike fagmiljøer skal kunne utveksle kunnskap og danne konsortier for å utvikle innovative løsninger.
Fase 2 – Konkurransefase (januar 2020 – november 2020)
I konkurransefasen hadde vi som mål å velge de best egnede samarbeidspartnerne, forhandle om innovasjonsprosjektet og inngå ett eller flere innovasjonspartnerskap.
fasen bestod av følgende aktiviteter:
- utarbeidelse og kunngjøring av konkurransegrunnlag
- prekvalifisering av leverandører
- innlevering og presentasjon av tilbud
- forhandlinger
- innlevering av endelig tilbud
- evaluering og valg av innovasjonspartnere
- kontraktsinngåelse
Kontrakten ble signert i november 2020
Fase 3 – Utviklingsfasen (desember 2020 – juli 2022)
I utviklingsfasen skal vi i tett samarbeid med leverandørene utvikle én eller flere konkrete løsninger/tjenester som skal kunne kjøpes inn av de offentlige partene. Hensikten er å utvikle en løsning som gjør at måten vi jobber med grunnstabilisering på vil være annerledes enn før. «Produktet» trenger ikke nødvendigvis innebære utvikling av ny teknologi, det kan også være å bruke eksisterende teknologi på en ny måte. Innovasjon Norge bidrar med finansiering i denne fasen.
Fase 4 – Kjøp og prosjektavslutning (juli 2022 – oktober 2022)
Formålet med denne fasen er å kjøpe den løsningen som innfrir kravene til de resultatene vi ønsket å oppnå. De tre oppdragsgiverne (Vegvesenet, Bane NOR og Statsbygg) har uavhengige kjøpsopsjoner for løsningen. Betingelser og pris vil bestemmes gjennom forhandlinger.