Statens vegvesen har ansvaret for at vegnettet tilpasses et endret klima.

Vi jobber med å implementere dagens kunnskap om klima og klimatilpasning i pågående og framtidige vegprosjekter.

De viktigste utfordringene på vegnettet: 

  • Økt risiko for flom og erosjon
  • Økt risiko for skred, og skred på nye steder  
  • Utilstrekkelig drenskapasitet
  • Behov for bedre vedlikehold
  • Utfordringer knyttet til vinterdrift
  • Større krav til beredskap

Hvilket grunnlag har vi for klimatilpasning av vegnettet?

Viktige premisser for Statens vegvesens klimatilpasning er det nasjonale kunnskapsgrunnlaget, rapportert i Klima i Norge 2100 (Miljødirektoratet) og gjennom klimaservicesenter.no. Samarbeid med andre etater og kunnskapsmiljøer innen klimautvikling er et viktig grunnlag for vårt arbeid.

Statens vegvesen har gjennom FoU-prosjekter, som Klima og transport og NIFS (Naturfare-Infrastruktur-Flom-Skred), bygget opp stor kompetanse på klimatilpasning.

Basert på kunnskap innhentet fra prosjektene oppdateres regelverket (Statens vegvesens håndbøker) og kvalitetssystemet. Klimatilpasning integreres dermed i våre vanlige oppgaver, og kunnskapen kan bedre og lettere anvendes i vegprosjekter.

Eksempler på klimatilpasning ved planlegging og prosjektering av nye veger, og ved drift og vedlikehold av eksisterende vegnett:

  • Risiko og sårbarhetsanalyser i planarbeidet
  • Krav til flomsikker veghøyde, dimensjonerende vannføring for erosjonssikring og dimensjonerende avrenning for drenering
  • Sikring og kartlegging av skredutsatte punkt
  • Snø- og jordskredvarsling for ivaretagelse av vegnettet
  • VegROS, sårbarhetsanalyse av eksisterende vegnett
  • Utarbeidelse av beredskapsplaner for naturfare
  • Kurs for entreprenører med fokus på skredvurderinger og innmelding via appen ELRAPP
  • Utvikling av kartportalen xgeo.no
Rv.15 Skredestranda langs Hornhindalsvatnet på Nordfjord driftskontrakt.
Rv.15 Skredestranda langs Hornhindalsvatnet på Nordfjord driftskontrakt. ( Foto: Ingrid B Hynne