Sykkelbyavtaler er en viktig del av det nasjonale arbeidet for økt sykling.

Dette er avtaler der kommuner har inngått et trepartssamarbeid med fylkeskommunen og Statens vegvesen om i en definert periode å satse ekstra på tilrettelegging for økt sykkeltrafikk. Det varierer fra kontrakt til kontrakt hva som skal gjøres. Men for å få en sykkelbyavtale må man ha en vedtatt plan for et hovedsykkelvegnett for sykkel.

Her er en oversikt over kommuner som har sykkelbyavtale eller sykkelbygdavtale, gjeldende avtaleperiode i parentes:

Agder

  • Kristiansand (definert som sykkelby uten egen sykkelbyavtale, trepartssamarbeidet blir ivaretatt i areal-og transportsamarbeidet)
  • Farsund, sykkelkommune (2015–2020)
  • Grimstad (2015–2020)
  • Arendal (2015–2020)
  • Mandal (2015–2020)

Vestfold og Telemark

  • Grenland: Porsgrunn og Skien (definert som sykkelbyer uten egen avtale, trepartssamarbeidet blir ivaretatt i bypakken)
  • Bø og Sauherad (Midt-Telemark fra 2020), sykkelbygd (2015–2020)
  • Sandefjord (2016–2020)
  • Tønsberg (2016–2022)
  • Horten (2016–2020)
  • Larvik (2017-2022)

Viken

  • Buskerudbyen: Drammen og Kongsberg (2014–2018?)
  • Modum, sykkelbygd (2018-2022)
  • Fredrikstad (2014–2017)
  • Hønefoss (2016–2020)
  • Røyken, sykkelbygd (2016 - 2020)
  • Sarpsborg (2014–2017)
  • Moss/Rygge (2015-2018)
  • Asker (2014–2017)
  • Strømmen/Lillestrøm (2014–2017)
  • Jessheim (2014–2017)
  • Oppegård/Kolbotn (2014–2017)
  • Askim (2016-2017)

Innlandet

Rogaland

  • Haugesund med fastlands-Karmøy (2018-2021)
  • Eigersund (2018–2021)

Vestland

  • Bergen (2018–2021)
  • Stord (2017-2020)
  • Fjell (2018-2021)
  • Førde (2018–2021)
  • Florø (2019–2022)

Møre og Romsdal

  • Kristiansund (2013–2017)
  • Molde (2014–2017)
  • Ålesund (2014–2017)

Trøndelag

  • Overhalla (2016-2020)
  • Levanger (2016-2018)
  • Verdal  (2016-2018)
  • Trondheim (2014–2017)
  • Steinkjer (2014–2017)
  • Stjørdal (2014–2017)

Nordland

  • Mosjøen (2016-2019)

Troms og Finnmark

  • Alta (2016-2019)