Samfunnssikkerhet og beredskap bygger på gode og oppdaterte data.

Er veien stengt eller åpen? Hvor er det reell omkjøringsmulighet? Hvor mye tåler bruene, tunellene og veiene av store og tunge kjøretøy? Data kan være en del av løsningen for å sikre trygge og fremkommelige veier. God kvalitet på dataene skapes gjennom godt faglig samarbeid i vegsektoren, og er avgjørende for å ha god beredskap i hverdag, krise og ekstremsituasjonen krig. Statens vegvesen har ansvar for nasjonale tjenester for veidata, trafikkdata og trafikkinformasjon for offentlig vei.

Påmelding

Meld deg på: Den digitale veien 2025

Frist for påmelding er 21. mai 2025.  Det er et begrenset antall plasser på konferansen.

Hvorfor delta på konferansen?

  • Verdifull innsikt. Få en dypere forståelse av totalberedskap, krav til aktørene, hvordan data gir verdi for sluttbrukerne, behov og utfordringer hos de som bidrar med og bruker data, implementering av vegdata- og trafikkinformasjonsforskriften, samt nyheter innen innovasjon og teknologisk utvikling.
  • Bli kjent med fagfolk og ledere. Møt og knytt kontakter med folk fra hele verdikjeden fylkeskommuner, kommuner, Nye Veier, samarbeidspartnere, akademia, kunder/brukere av våre data og tjenester og ansatte i Statens vegvesen.
  • Praktisk kunnskap.  Lær om beste praksis og innovative løsninger som kan forbedre datakvaliteten og beredskapen i din organisasjon.
  • Medvirkning. Delta i diskusjoner som gir deg muligheten til å påvirke fremtidige strategier og løsninger.

Konferansen arrangeres av avdeling Transportutvikling i divisjon Transport og Samfunn. Vi har ansvar for  Nasjonal vegdatabank, trafikkdata, vegvær, vegkamera, Datex, Autopass, GIS-plattform, geodata, geografisk infrastruktur, og ikke minst forskning, utvikling og innovasjon innen intelligente transportsystemer.

Onsdag 11. juni

Samfunnssikkerhet og beredskap bygger på gode og oppdaterte data

Moderator: Gjermund Jakobsen  

Del/bolk

Tittel

Hvem

09:30 - 10:30    Kaffe, pausemat og registrering

10:30 - 11:30      
Situasjonsrapport, hvor er vi? 
                
        

Åpning og velkommen

Tone Oppedal, Divisjonsdirektør Statens vegvesen og Per Roald Andersen, Avdelingsdirektør Statens vegvesen

Ny trusler og ny situasjon - hva betyr det for Statens vegvesen

Bjørn Laksforsmo, Divisjonsdirektør, Statens vegvesen

Jammertest: Hva kan man gjøre med elektronisk krigføring

Tomas Levin, Statens vegvesen

Kartdata for sikkerhet og samfunnsutvikling

Tore Abelvik, Avdelingsdirektør, Statens kartverk

11:30 - 11:50      Pause 

11:50 - 13:00
Trygge og fremkommelige veier                                      
       

Samfunnssikkerhet og beredskap - Hvilke behov har vi og hva skjer framover?

TBA

EARTH: Samarbeid og bedre forståelse for fremtidige farer i et komplekst aktørbilde

Hanne Sæter, Sintef og Siri Vasshaug, Statens vegvesen

Nasjonale tjenester  - Viktigheten av nye data

Jahn Erik Røhme, Statens vegvesen

Nasjonal vegdatabank - Økt samfunnsnytte som følge av økt datakvalitet

Runa Svendsen, Statens vegvesen

13:00 - 14:00      Lunsj 

14:00 - 15:00     
Ta i bruk data
                                       

Bruk av maskinsyn for kvalitetskontroll i NVDB

Johan Wåhlin, Statens vegvesen

Datadomene nullvisjonen - Data og analyse som redder liv

Sara Beate Aspen, Statens vegvesen

Hvorfor er gode data viktige for bilindustrien

Johan Amoruso- Wennerby, Strategy & Innovation, Volvo Cars og Petter Djerf, Sr. Sales Director Automaotive EMEA, HERE Technologies

15:00 - 15:20   Kaffepause med snack 

15:20 - 16:45   
Hva venter oss i fremtiden
               

TBA

 

The Lion Cage - Moderne biler sover aldri

Tor Indstøy, Head of Risk Management and Threat Intelligence hos Telenor Group og  Arild Tjomsland, Spesialrådgiver Universitetet i Sørøst Norge

Hva skjer dag to? Noen smakebiter

Siri Vasshaug , Runa Svendsen, Jahn Erik Røhme, Statens vegvesen

17:00 - 19:00    Mat og mingling i Livingroom           

Torsdag 12. juni  

Her kan man velge mellom tre parallelle fagkonferanser:

Sessjon: Vegdata i frontlinjen – Nasjonal vegdatabank i beredskapens tjeneste

På sesjonen Vegdata i frontlinjen – Nasjonal vegdatabank i beredskapens tjeneste vil du få innsikt i hvilken brikke Nasjonal vegdatabank (NVDB) har i samfunnssikkerhet og beredskap.

Du vil lære om NVDB, verdien av gode data, og hvilke muligheter ny teknologi gir oss. Vi vil også utforske ulike metodikker for datainnsamling, inkludert BIM-modeller, vegfotografering og LIDAR-teknologi. Videre ser vi på hvordan vi kan forberede Nasjonal vegdatabank på fremtidens utfordringer og muligheter, samt hvordan forskrifter kan hjelpe oss med å samle inn kvalitetsdata til nasjonale systemer.

Bli med oss for å få verdifull kunnskap, nettverke med bransjekollegaer, og bidra til å forme fremtiden for våre veier.

Del/bolk

Tittel

Hvem

08:30 - 09.20
Data som grunnmur – verdien av veginformasjon

En introduksjon til Nasjonal vegdatabank: Hva er det,
hva brukes det til, og hvorfor er det viktig for samfunnet?

 

Espen Sveen, Statens vegvesen

 

Torbjørn Gjendem, Statens vegvesen

Kaffepause med snack

09:35 - 10:25
Fra vei til verdi – metodene bak dataene

Hvordan samles data inn? Hvilke teknologier og metoder brukes, og hvordan sikres kvalitet og pålitelighet?   

 

Jens Otto Dolva, Nye Veier AS

 

Per Ola Roald, Triona AS

 

Arild Brattebø eller Martin Medvec,  Statens vegvesen

Pause

10:40 - 11:30
Fremtidens vegdata – beredskap i en digital tid

Hvordan ser vi for oss fremtiden? Hvilke data trenger vi i morgen for å sikre samfunnsberedskap og trygg infrastruktur?

 

Malin Karlsen og Maria Haga, Variant/Statens vegvesen

 

Kristoffer Prestvold, Capgemini/Statens vegvesen

 

Stine Sonen Tveit, Statens vegvesen

Lunsj 11:30 - 12:30 - Fellessesjon - møteleder Gjermund

12:30 - 13:30
Data i bevegelse – fra lokal bruk til globale rammer

Hvordan brukes vei- og trafikkdata, og hvordan legger
internasjonale regelverk til rette for deling og standardisering. 

 

Jørgen Slettvold Tellefsen, Stjørdal kommune

 

Finn Tore Johansen, Statens vegvesen

Kaffepause med snack

13.45-15:00
Felles retning gjennom ny vegdata- og 
trafikkinformasjonsforskrift
Hvordan kan vi sammen
realisere intensjonen med dialog og felles innsats?

 

Mette Hendbukt, Statens vegvesen

 

Tone Oppedal, Statens vegvesen

Paneldebatt; Hvordan skal vi sammen lykkes med intensjonen i vegdata- og trafikkinformasjonsforskriften?

Tone Oppedal, Statens vegvesen
Representat fra Fylkeskommune
Representat fra kommune Representant fra Drift og vedlikehold, Statens vegvesen

 

Sesjon: Hendelseshåndtering og trafikkstyring

I denne bolken kommer vi til å se nærmere på Hvordan digitalisering kan forbedre trafikkstyring, og samfunnssikkerhet, bruk av data og teknologi for å øke beredskap og samfunnssikkerhet, vi skal også innom trusler og sårbarheter som oppstår i gråsonen mellom den fysiske og den digitale veien. Og vi skal se på mulige løsninger.

Vegtransporten vil sannsynligvis møte stadig mer komplekse utfordringer med den raske utviklingen av teknologi (elektrifisering, digitalisering og automatisering av kjøretøy), stadig mer alvorlige og ukjente effekter av klimaendringer, og det økende nivået av hybride trusler som visker ut grensene mellom sivile og militære områder.

Flom, vind, snø – eller krig og krise – uavhengig av årsak er vi nødt til å forbered oss på å håndtere flere hendelser, og flere sammensatte og samtidige hendelser.

Del/bolk

Tittel

Hvem

08:30 - 09:20
Hva kommer til å treffe oss?
Hvordan utfordrer dette det tradisjonelle synet på samfunnssikkerhet og beredskap innafor veisektoren. Sammensatte og samtidige trusler. Bruk av data for å forstå trafikkflyten i en krise, nye metoder for transportmodellering kan hjelpe oss å forstå hvordan hendelser påvirker strømmen av transport.

Kort innleding om overordent trusler

Siri Vasshaug, Statens vegvesen

Hvordan jobber vi med hendelser, hva er vi gode på og hva kan vi bli bedre på?

Joakim Langeland Henriksen, Statens vegvesen

Nye metoder for transportmodellering

Oskar Kleven, Statens vegvesen

09:20 - 09:35 Kaffepause med snack

09:35 - 10:25
Kan bilen prate, og hva sier den om deg og til hvem?


 

Lion Cage prosjektet


Kan vi skjule hva bilen sender fra seg? I en verden hvor kjøretøy blir stadig mer oppkoblede og intelligente, oppstår viktige spørsmål om personvern og datasikkerhet. Kan bilen prate, og hva sier den om deg og til hvem? Og er et selskap eller nasjoner som snakker med bilen? Venner eller fiender? Kan vi skjule oss, og samtidig får en topp morderne bil?

Tor Indstøy, Head of Risk Management and Threat Intelligence hos Telenor Group og  Arild Tjomsland, Spesialrådgiver Universitetet i Sørøst Norge

10:25- 10:40 Kaffepause

10:40 - 11:30
Optimalisering av vegtransportsystemets kapasitet: proaktiv trafikkstyring & effektiv hendelseshåndtering
Den rivende utviklingen vi kan ane innen automatisert transport og oppkoblede kjøretøy vil kunne gi nye muligheter for mer presis og proaktiv trafikkstyring enn det vi kjenner i dag, samt forbedre og effektivisere den reaktive hendelseshåndteringen. I dette ligger det et potensial for å kunne gjøre bruk av ny teknologi og data for å bidra til en mer optimal kapasitetsutnyttelse av vegtransportsystemet som helhet. Vi deler litt av de tanker og utviklingsretninger vi ser for oss og samspillet mellom aktørene trafikanten, vegeier, nødetater og Vegtrafikksentraler.

Proaktiv trafikkstyring og hendelseshåndtering

TBA

Rolle ansvar VTS-Vegeier-entreprenør fremover.
Driftshendelser - håndtering av driftshendelser mot trafikkstyring

TBA

Hvordan kan vegeierne oppnå mer effektiv drift med bedre tilgang til data og informasjon fra veganlegg og andre kilder? Forenkling av prosesser og samhandling med VTS

TBA

 

 

Lunsj 11:30 - 12:30

12:30 - 13:30
Digital Dialog: Hvordan kjøretøy kommuniserer
Ny tilnærming for trafikkstyring for automatiserte og oppkoblede kjøretøy. Når sjåføren ikke lengre er til stede trenger vi andre måter å gi informasjon til kjøretøyene. For å optimalisere vegtransportsystemets kapasitet, særlig ved hendelser som endrer på normalsituasjonen, må vi kunne snakke til kjøretøyene. I denne bolken vil vi se nærmere på hvordan vi kan utveksle data;

Datautvekslingsplattformen Interchange og sentral C-ITS server

Kenneth Sørensen, Statens vegvesen

MODI - digital sikkerhet

Bjor Grønnevet, Statens vegvesen

Funn fra Fremtidens data for automatisert transport

Stine Sonen Tveit, Statens vegvesen

13:30 - 13:45 Pause

13:45 - 14:45

 

 

Veikart for proaktiv og multimodal trafikkstyring - å være forberedt når noe skjer - og kunne samarbeid om best mulig håndtering

Marit Natvig, Sintef og Elisabeth Skuggevik, Statens vegvesen

Treffsikre data for gode beslutninger -Data fra Actinode

Karin Wiklund, Edeva AB

Dekkskannere - et skritt mot nullvisjonen?
Kan dekkskannere forbedre vinterveienes sikkerhet og fremkommelighet?

Petter Storødegård, Statens vegvesen

14:45 - 15:10 En liten snack og vel hjem

 

Sesjon: Fremkommelighetsdata – Nasjonale tjenester for trafikkdata, værdata og trafikkinformasjon

Her får du oversikt over hvordan dataene gir verdi for sluttbrukere, betydning for beredskap og samarbeid i verdikjeder. Du får innsikt i behov og utfordringer hos de som bidrar med og bruker data fra de nasjonale tjenestene.

Etter lunsj er implementering av vegdata- og trafikkinformasjonsforskriften tema sammen med sesjon for Nasjonal vegdatabank.

Del/bolk Tittel Hvem
Informasjon kommer snart    
     

 

Praktisk info

Konferansen vil i år holdes på ;Clarion hotel Trondheim på Brattøra den 11.-12. juni.

Deltakeravgift

Deltakeravgift er 1500 kr per dag.  Deltakeravgiften inkluderer lunsj, kaffe og pausemat.

Studenter fra 3.-5. årskull får gratis deltakelse på konferanse og mingling.

Overnatting

Overnatting må man selv sørge for å booke.  Det er holdt av et begrenset antall rom til avtalepris 1670,- per rom på konferansehotellet fram til 25. april. Etter den datoen må man betale ordinær pris.
For booking til avtalepris benyttes følgende lenke: Clarion Hotel Trondheim