Direktivet gir føringer om et minste tillatte sikkerhetsnivå for tunneler på TEN-T vegnettet. Norge har videre overført, med enkelte tilpasninger, bestemmelsene i direktivet til tunnelsikkerhetsforskriftene for henholdsvis riksveg, fylkesveg og kommunale veger i Oslo.
En tilpasning Norge har fått aksept for er innslagspunkt for rømningstunnel. I EU inntreffer krav til rømningstunnel ved ÅDT 4.000. I Norge inntreffer tilsvarende krav først ved ÅDT 8.000, gitt at tunnelen inneholder sikkerhetsinstallasjoner som kompenserer for ulikheten. Norge har i vegnormal N500 Vegtunneler implementert krav til ulike sikkerhetstiltak ut over direktivets krav som i sum fullt ut kompenserer for ulikheten tilknyttet innslagspunkt for rømningstunnel.
Krav til inspeksjon og rapport
I henhold til krav i tunnelsikkerhetsforskrift skal tunnel inspiseres minimum hvert 6. år. Når en inspeksjon er gjennomført i en tunnel vil rapporten etter utført inspeksjon ende opp med følgende alternativer for hvert kontrollpunkt:
- Ingen merknader
- Svakhet (tilfredsstiller ikke fullt ut dagens krav i ulike regelverk)
- Avvik etter krav i tunnelsikkerhetsforskrift (minimumskrav) eller andre forskrifter
Tunnelforvalter vil få anledning til å uttale seg til rapporten. Frist for lukking av avvik avtales mellom tunnelforvalter og Vegdirektoratet