Retningslinjer til vinterdriften for riksveger er beskrevet i Håndbok R610 Standard for drift og vedlikehold av riksveger i kapittel 9.

Kart over vinterdriftsklasse for riks- og fylkesveger pr. 1.01.2017.

Håndboka beskriver:

  • Krav i vinterberedskapsperiode
  • Brøyte/rydde-areal og objekter som krever tiltak
  • Krav avhengig av ÅDT (årsdøgntrafikk)
  • Krav avhengig av driftsperiode (før, under og etter værhendelse)
  • Vinterdriftsklasser for vegruter:
    • Vinterdriftsklasse A – DkA.
      Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt)
      Salt brukes som preventivt tiltak og for å opprettholde og gjenopprette bar veg.
    • Vinterdriftsklasse B – DkB.
      Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt), hard snø/is tillates utenom hjulspor i begrenset tidsrom
      Salt brukes som preventivt tiltak og for å opprettholde og gjenopprette bar veg.
    • Vinterdriftsklasse C – DkC.
      Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt) i milde perioder og hard snø/is i kalde perioder. Krav til friksjon på hard snø/is er større enn 0,25
      I milde perioder brukes salt, mens det i kalde perioder med snø/isdekke brukes sand.
    • Vinterdriftsklasse D – DkD.
      Godkjent føreforhold er hard snø/is. Krav til friksjon er større enn 0,25
      Sand brukes for å oppnå godkjent friksjon på snø/isdekke.
      Salt kan brukes for å forhindre tynn is og rim.
    • Vinterdriftsklasse E – DkE.
      Godkjent føreforhold er hard snø/is. Krav til friksjon er større enn 0,20.
      DkE skal ikke nyttes på riksveg.
      Sand brukes for å oppnå godkjent friksjon på snø/isdekke.
      Salt kan brukes for å forhindre tynn is og rim.
  • Vinterdriftsklasser for gang-/sykkelveger:
    • Gang/sykkelveg vinterdriftsklasse GsA.
      Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt)
      Salt brukes som preventivt tiltak og for å opprettholde og gjenopprette bar veg.
      Sand brukes dersom bar veg ikke kan oppnås ved salting. Da er kravet til friksjon større enn 0,3.
    • Gang/sykkelveg vinterdriftsklasse GsB.
      Godkjent føreforhold er hardt og jevnt snø/is-dekke.
      Sand brukes for å oppnå godkjent friksjon på snø/isdekke. Kravet til friksjon er større enn 0,3.