En av de viktigste fordelen med salt er at man kan gjøre tiltak før glatt vegbane oppstår. Dersom værmeldingene viser at det kan dannes is eller rim på vegen skal det saltes før værhendelsen for å hindre isdannelse og opprettholde bar veg. Dersom det forventes snø, saltes det i forkant av snøværet for å forhindre at snøen fester seg til vegbanen og for å lette snøbrøytingen og hurtigere gjenopprette bar veg etter endt snøvær. Salt skal i minst mulig grad brukes til å tine snø og is, og man ønsker i størst mulig grad å bruke saltet for å forhindre isdannelse og for å hindre oppbygging av snøsåle ved snøvær.

Det er også viktig å tenke på at det av og til kan være ganske stor forskjell på lufttemperaturen og vegbanetemperaturen. I noen tilfeller vil man kunne oppleve at det er kuldegrader på vegbanen mens det er varmegrader i luften. Eksempelvis når det er klarvær, så vil vegbanen, på grunn av netto utstråling, kunne kjøles ned raskere enn lufta. Hvis vegbanen er våt eller fuktig, så vil det kunne være behov for å salte for å unngå isdannelse selv om det er varmegrader i lufta.

Is på ruten i plussgrader? (Yr.no)

Derfor er det ikke rim på hele bakken (Yr.no)