Håndbok V770 Modellgrunnlag
Orientering om håndbok V770 Modellgrunnlag.
Utvikling av håndboken:
Arbeid med håndboken startet i 2010 etter noen innledende runder.
Mål: Redusere kostnadsdrivende feil i byggefasen
Følgende var tema for arbeidet med håndboken:
- Arbeidsmetoder i prosjektering og bygging
- Krav til dokumentasjon
- Effektivisere byggefasen
- Færre feil og mer effektiv produksjon
BA-nettverket var faglig sparringspartner. Bjørvika-prosjektet og Ulven-Sinsen-prosjektet med Andreas Matras og Roar Granheim testet og utviklet nye arbeidsmetoder.
Arbeidsgruppen som utarbeidet første utgave bestod av:
- Entreprenørfirma (Skanska, AF-gruppen)
- Rådgiverfirma (Cowi, Norconsult)
- Landmålingsfirma (Scan Survey, Skanska)
- Programvareutviklere (Bever Control, Vianova systems)
Første utgave av håndboken kom i 2012, da het den 138 Modellgrunnlag.
Håndboken ble sist revidert i 2015.

Videre utvikling av håndbok V770 Modellgrunnlag
Ledelsen i Statens vegvesen har besluttet å revidere og slå sammen håndbøkene V770 Modellgrunnlag og R700 Tegningsgrunnlag til en ny retningslinje. Unødvendige tegninger fjernes fra dokumentasjonen, og tegningseksempler tilpasses modellbasert prosjektering. Det blir obligatorisk å følge metodene beskrevet i ny retningslinje. Det betyr at 3D-modellering med utgangspunkt i kvalitetssikrede grunnlagsdata blir norm i alle veiprosjekter.
Statens vegvesen skal i tillegg satse på standardisering av informasjon i modellene, og det skal utvikles kurs og opplæringsmateriell i metodene. Arbeidet med ny håndbok og opplæringsmateriell starter i 2018. Arbeid med standardisering er allerede i gang gjennom INTERLINK-prosjektet og BA-nettverkets KMD-støttede UML-modelleringsprosjekt.
Kort innføring i V770-metoden:
1 Baser all utredning, planlegging og prosjektering på kvalitetssikrede grunnlagsdata
- Grunnlagsdata beskriver eksisterende situasjon i prosjektområdet, se V770 kapittel 4-12.
- Høydegrunnlagets nøyaktighet (skannings-, innmålings og andre registreringer som beskriver terrengoverflaten) er særlig viktig.
- Alle objekter i veiprosjekter (veimodellen, VA-systemet, grunnboringer med mer) refereres til terrengoverflaten.
- Feil i høydegrunnlaget gir feil i prosjekterte data.
2 Beskriv eksisterende situasjon i 3D før utredning, planlegging eller prosjektering starter
- Bruk kvalitetssikrede grunnlagsdata som utgangspunkt for å prosjektere grunnlagsmodeller.
- Lag 3D-modeller som beskriver eksisterende terreng, arealbruk/markslag, vernesoner, konstruksjoner, infrastruktur under bakken osv
- Bruk grunnlagsmodeller som utgangspunkt for planlegging av ny situasjon for alle fag.

3 Bygg veien to ganger
- Det koster lite å gjøre endringer i den digitale modellen.
- Å legge veien 20 cm lavere i terrenget eller flytte et skiltfundament en meter koster ingenting i en 3D-modell sammenlignet med i den fysiske verden.
- Derfor lønner det seg å bygge veien som digital modell først, finne gode plangrep og luke bort feil.
- Bygg deretter veien i den fysiske verden basert på data fra modellene.

4 Bruk modelldata til å effektivisere planlegging og bygging
- Legg modellene med konkurransegrunnlag i alle faser slik at tilbydere har best mulig informasjon til priskalkulasjon
- Lag bilder, filmer, animasjoner og andre presentasjoner til bruk i kommunikasjon med publikum og beslutningstakere
- Bruk modellene til å analysere støyforhold, flom-/skredfare, overvannshåndtering, landskapsbilde, tilpasning av linja for massebalanse osv.
- Bruk modelldata som utgangspunkt for nye arbeidsformer, for eksempel samtidig prosjektering.
- Legg til rette for at entreprenøren kan drive anlegget effektivt med gode maskinstyrings- og stikningsdata

Se presentasjonene under for mer info om modellbaserte veiprosjekter. Eller les håndbok V770 Modellgrunnlag (PDF).
Håndbok V770 Modellgrunnlag
Håndbok V770 Modellgrunnlag beskriver hvordan 3D-modeller kan brukes i veiprosjekter, og stiller kvalitetskrav til grunnlagsdata, modeller og andre dokumentasjonstyper. Klikk overskriften for mer informasjon om håndboken.
Veiledning | Utgitt |
---|---|
2015 | |
2017 | |
2017 | |