Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Her er tall som viser hvor mye asfaltstøv en sliter løs ved å kjøre ei mil med piggdekk til og fra jobb.

Når vi kjører produseres støv både fra asfalt og dekk.

- Vi bruker asfalt med sterke steinmateriale, og disse vil også slites. Når vi kjører med piggdekk skjer det samme som når vi bruker sandpapir – det blir støv. Hvor mye avhenger av dekk, vegdekke, hastighet, føreforhold, trafikk og piggdekkandel.

Det forklarer Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen - som også har tatt doktorgrad på svevestøv.

Mye støv over tid

-Hvis du kjører ei mil til og fra jobb  med piggdekk (20 km reiseveg totalt) produseres det 200 gram asfaltstøv hver dag. I løpet av en vinter blir dette 20 kilo støv som bidrar til dårligere luft.

-Hvis det for eksempel er 17 000 som kjører denne vegen hver dag, og rundt 1/3 har piggdekk, blir det 120 tonn med asfaltstøv i løpet av vinteren, sier Snilsberg og legger til:

-Når en ser hvor mange tonn vegstøv det blir som bidrar til dårlig luft og økte vedlikeholdskostnader, kan det jo være en motivasjon til å velge å gå, sykle eller reise kollektivt til jobb når det er mulig.

Antall tonn asfaltstøv i ulike byer

Statens vegvesen har oversikt over piggdekkandeler i de største byene.

Under er en tabell som viser antall tonn vegstøv som produseres i vintersesongen bare på en ti kilometer veg som 30.000 kjører til og fra jobb hver dag.

Sjekk trafikkmengde/årsdøgntrafikk i Norge

- I tabellen ser vi hvor mange tonn asfaltstøv som generes når 30.000 kjører ei mil til jobb i vinterstid. Tallene er altså kun for en strekning på ti kilometer, og tungbiltrafikk, er ikke tatt med. Som vi ser er piggdekkandelen særlig avgjørende for hvor mye asfaltstøv som produseres.

Sjekk trafikkmengde/årsdøgntrafikk i Norge

Viktig å rengjøre

Mest vegstøv blir det altså om vinteren når det kjøres med piggdekk. Det meste av støvet havner inntil vegkanten, men mye havner også i lufta.

-Det er viktig med godt renhold for å fjerne dette støvet forsvarlig. Vi har derfor forsket på ulike måter å rengjøre vegene på, alt etter vær og vind. Maskinenes effekt og kapasitet samt vegens tilstand og utforming gjør det dessverre vanskelig å fjerne alt, sier Snilsberg.

Hva er i vegstøvet?

Asfaltstøv består i hovedsak av steinpartiler fra asfalten, men også mikroplast og metaller med mer.

-Det aller meste stammer fra stein i asfalten. Men vegstøv inneholder også mikroplast, organisk materiale og litt metaller. Analyser viser at rundt en fjerdedel av vegstøvet påvirker luftkvaliteten, sier Snilsberg.

Spor i asfaltdekker

På store deler av vegnettet er sporutvikling den viktigste årsaken til at asfaltdekkene må fornyes. Dype spor er trafikkfarlige, spesielt i forbindelse med regn (på grunn av vannplaning, vannsprut). Vedlikehold blir også vanskeligere (snø-/isfjerning, renhold med mer) og det stilles derfor krav til maksimal spordybde.

-Vi har sporutvikling som skyldes både slitasje (på grunn av piggdekk) og deformasjon (sammentrykking/etterkomprimering og/eller sideveis forskyvning i asfaltdekket eller lagene under). Slitasjen foregår hovedsakelig vinterstid, mens deformasjonen dominerer på sommeren når temperaturen stiger, sier Snilsberg.

Figuren viser beregnet asfaltslitasje i tonn/vintersesong i ulike byer i Norge for årsdøgntrafikk på 30 000 og kjøring til og fra jobb med piggdekk,10 km/dag mandag-fredag (110 arbeidsdager). Byer med piggdekkgebyr er merket med *
Figuren viser beregnet asfaltslitasje i tonn/vintersesong i ulike byer i Norge for årsdøgntrafikk på 30 000 og kjøring til og fra jobb med piggdekk, 10 km/dag mandag-fredag (110 arbeidsdager). Byer med piggdekkgebyr er merket med *