Statens vegvesen og Posten lanserer 7. oktober en ny frimerkeserie med motiver fra norsk bilproduksjon. Lanseringen skjer på Norsk vegmuseum.

Publikum inviteres til å studere bilene du ser på frimerkene, høre foredrag om norsk bilhistorie, design som suksessfaktor og hvordan det er å være norsk bilinnovatør.

Første bil i 1885

Tre norske biler skal ha sett dagens lys før år 1900. Den ene er en hestekjerrelignende bil drevet av en petroleumsmotor og utviklet av gårdbrukeren Hans Torgersen Vestby fra Strømmen i 1885.

I 1895-96 bygde de to slektningene Paul H og Jacob Irgens en automobil i Bergen, og deretter en dampdrevet forhjulstrukket buss i 1899. Markus Hansen Fossum bygde to biler i Oslo i 1906. Året etter kom Norsk Automobil og Vognfabrikk i gang og de bygde fire biler.

Mange forsøk

Et titall virksomheter forsøkte seg senere, Clarin Mustad og Hans C. Bjering blant de mest kjente. Vegmuseet har biler etter begge. På 1920-tallet var flere produsenter i gang, Norske Geijer laget ca 25 biler som alle er borte i dag.

Senere kom flere fabrikker for montering av biler fra utenlandske produsenter. Biler ble montert på Kambo og Strømmen men også i Orkdal, i Stjørdal og på Notodden.

Legenden fra Lunde

Bilfabrikken Troll i Lunde i Telemark er legendarisk og kjent utenfor landets grenser. Men de laget kun fem biler, pluss en sjette av deler som lå igjen etter konkursen i 1958. Alle unntatt en finnes i dag, to av dem kan du finne på Vegmuseet.

Elbil mest produsert

På 60-tallet kom nye forsøk på bilproduksjon, bl.a. å sette sammen en tysk mikrobil i Horten. Et helt tog med karosserier kom men prosjektet stanset og karosseriene ble etter hvert kastet.

Det var først de elektriske Think og Buddy-kjøretøyene mot slutten av 1990-tallet som førte til norsk bilproduksjon av betydning.

Elektriske biler har en lengre historie i Norge enn mange er klar over. I november 1907 ble det sendt ut aksjeinvitasjon til bygging av en fabrikk i Stavern for produksjon av elektriske lastebiler til det norske markedet. Fabrikken ble bygget og de første elektriske lastebilene var ferdig i mai 1919.

Bilene hadde avansert teknikk, bl.a. hadde de ikke den vanlige kjededriften mellom motor og hjul, men aksler smurt i olje. Men med sviktende bestillinger la de om til produksjon av amerikanske bensinmotorer i 1920. Eventyret tok helt slutt i 1924.

Les mer om arrangementet.