Hybridbiler har to motorer, det mest vanlige er en kombinasjon av bensin og strøm. Fordelen ligger i at den elektriske motoren utjevner kraftbehov og forbruket slik at bensinmotoren kan arbeide optimalt. Bilen kan da ofte gå utslippsfritt med den elektriske motoren ved lave hastigheter. Samspillet mellom forbrenningsmotoren og den elektriske motoren gjør at bilen bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre CO2 enn andre biler. Både Toyota Prius og Honda Civic hybrid klarer kravene til ultralavt utslipp.

Elmotorens enorme dragkraft ved oppstart gir kraftig akselerasjon og ekstra kraft i motbakker uten å øke bensinforbruket tilsvarende effektuttaket. I utforbakker og ved bremsing genereres og lagres energi.

Hybridbiler kan lages slik at forbrenningsmotoren går på et optimalt turtall som gir lave utslipp av hydrokarboner, nitrogenoksider og partikler (lokale utslipp). Fordelen med hybridbiler vil være særlig stor ved køkjøring og i bykjøring, fordi forbrenningsmotoren stopper ved lave hastigheter og når bilen står stille. Hybridbiler får reduksjon i engangsavgiften for elkomponentene, men subsidieres ikke på noen annen måte.

Dinepenger.no: Dette må du vite om hybridbil