Artikkelen er over to år gammal, og innhaldet kan vere utdatert.

Nå kan du bestille ditt aller første førerkort på mobilen!

– Til tross for navnet «Førstegangstjenesten» skal du ikke» gå opp i rett» for å få det første førerkortet etter førerprøven, «bestått» oppkjøring er godt nok for oss, sier prosjektansvarlig Bujar Llukaj i Statens vegvesen.

– Etter en vellykket premiere mandag 31. mai utvider vi vårt digitale tjenesterepertoar med førstegangsbestilling av førerkort. Første dag bestilte ca. 60 prosent av ferske førerkorttakere førerkort på nett via mobilen. Dette er vi godt fornøyde med i forbindelse med lansering av vår nye tjeneste, sier Llukaj.

Slik skjer det

Etter bestått prøve sender sensor, via sitt nettbrett, resultatet av prøven til førerkortregisteret (Autosys Trafikant) og en gratulasjonsmelding fra Statens vegvesen sendes så på SMS til førerkortkandidaten. I denne meldingen er det lagt inn informasjon at førerkort om ønskelig kan bestilles i den digitale selvbetjeningsløsningen. Ved å følge instruksen i lenken kan du med noen «trykk» på mobilen selv bestille førerkort og betale over nett. Man kan dermed slippe unna kø i skranken for å få gjennomført bestillingen av førerkort.

Kostnaden ved digital bestilling av ditt første førerkort er 150 kroner, mens førerkortbestilling i skranke koster 320 kroner.

Første bestilling i Oslo

Sarah Opheim Iversen som nettopp hadde bestått førerprøven for kl. B var den første som bestilte førerkort i selvbetjeningsløsningen.

– Dette var da enkelt og greit, sa Sarah, etter at alle formaliteter var unnagjort.

– Dette var det første førerkortet som ble bestilt på denne måten her på Risløkka trafikkstasjon. Vi som er sensorer er glade for at dette nå er på plass, og ser at dette gir en bedre brukeropplevelse for kundene våre, sier Øyvind Lund i Statens vegvesen.

Slik kan du bestille ditt første førerkort
Når du får denne meldingen fra Statens vegvesen etter oppkjøring kan du selv bestille og betale førerkortet på nett via mobilen din. Foto: Statens vegvesen