Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Ut med 155 «fossilbiler». Inn med 140 nye el-biler og 15 hybridbiler. - I klimakampen skal Vegvesenet være en del av løsningen, ikke en del av problemet.

Det sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

– Vi tar nå et viktig steg på veien mot nullutslipp fra bilparken vår, legger Hovland til.

Skifter også til el-varebiler

Andelen lavutslippskjøretøy i Vegvesenets bilpark vil på kort tid gå fra svært lav til over 20 prosent. Nå har etaten inngått leasingavtale på 140 el-biler. I tillegg skal 50 fossildrevne varebiler i løpet av høsten erstattes av 50 varebiler med elektrisk motor.

- De neste årene ønsker vi å øke andelen miljø- og klimavennlige biler enda mer, sier Hovland.

Ingrid Dahl Hovland

Må begynne med oss selv

– Statens vegvesen har store ambisjoner på klimafronten. Vi skal være en del av løsningen, ikke en del av problemet. Da skulle det bare mangle at vi begynner med oss selv, og bytter ut bensin og diesel med biler som går på ren energi, legger Hovland til.

I 2020 skal Statens vegvesen bytte ut 155 personbiler. 140 av de nye bilene blir el-biler. De 15 siste blir plug in-hybridbiler.

De 140 el-bilene blir leaset gjennom selskapet Leaseplan og er av merket Polestar 2. Hybridbilene er Toyota Rav.

Ikke for stor og dyr, men likevel stor nok

– For oss er det viktig at våre nye biler er miljø- og klimavennlige. Den skal ikke være for stor og dyr, men likevel stor nok for våre mange ulike formål. Videre må de være sikre og praktiske. Og selvsagt må økonomien være fornuftig, sier Hovland.

Noen fakta om Vegvesenets nye el-bil

• Rekkevidde 470 kilometer
  • Hengerfeste (1,5 tonn)
  • Firehjulstrekk

Besparelse: 10 mill. per år

Som en stor kunde har Statens vegvesen fått gode betingelser på leasingavtalen knyttet til de nye el-bilene. I tillegg til de 140 elektriske personbilene, skal Vegvesenet i løpet av høsten bytte ut 50 fossildrevne varebiler med 50 elektriske. Den totale besparelsen på utskifingen er beregnet til 10 millioner kroner årlig.

– Det føles veldig godt å vite at vi bidrar både til et bedre klima, et bedre miljø og vi sparer penger – penger vi kan bruke på andre samfunnsnyttige ting, sier Ingrid Dahl Hovland.