I podkasten «Snakk i vei» deler vi informasjon og kunnskap som du som trafikant kan dra nytte eller lærdom av.

Hør episodene der du laster ned dine podkaster til vanlig.

Alle er vi trafikanter – nesten hver eneste dag. Statens vegvesen er en del av nordmenns liv i svært mange situasjoner. Hva ligger bak de valgene vi i Vegvesenet tar? Hvilke utfordringer og dilemmaer ligger i oppgavene våre? Og hvordan påvirker dette deg?

Det kommer en ny episode annenhver tirsdag.

Er det mulig med null drepte og hardt skadde i trafikken?

Norge har de tryggeste veiene i Europa, men likevel går det menneskeliv tapt på de norske veiene. I 2002 vedtok Stortinget nullvisjonen – en ambisjon om null drepte og hardt skadde i veitrafikken, men er det mulig å nå nullen? Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, er gjest i podkasten.

Norgeshistoriens største transportutredning pågår nå

Norgeshistoriens største transportutredning er den blitt omtalt som. Konseptvalgutredning Nord-Norge er det formelle navnet, og det er første gang at det lages en slik utredning for en hel landsdel. KVU Nord-Norge vil være grunnlag for utviklinga av framtidas transportsystem i hele landsdelen. Signe Eikenes, prosjektleder for KVU Nord-Norge, er gjest.

Hvordan unngår du å stryke på førerprøva?

Det har vært en stor økning av nye sjåfører som vil på veien etter pandemien. Flere enn noensinne tar oppkjøring hos Statens vegvesen. Hvorfor tar flere lappen nå enn før, «står» eller «stryker» flere enn før og hva betyr det i praksis at vi får flere ferske sjåfører ut på veien?

Hvordan planlegge og gjennomføre bilturen i påska?

Noen av årets aller travleste utfartsdager er i forbindelse med påska. Fredag før palmesøndag og onsdag i påskeuka kan trafikken enkelte steder være mer enn dobbelt så stor som på vanlige onsdager og fredager. Hva bør vi tenke på når vi skal ut i påsketrafikken? Hvordan planlegge kjøreturen? Påskeutfart er tema for denne episoden av Snakk i vei. Nils Karbø, avdelingsdirektør for Trafikkstyring og beredskap, er gjest i podkasten.

Hvor mye kan du mekke på bilen din sjøl?

Det er klare regler for hva du kan fikse på bilen på egen hånd. Hvorfor er det slik? Og hvor går grensen for hva som er lov til å mekke selv? Monika Omholt, leder for tilsynsarbeidet i Statens vegvesens divisjon Trafikant og kjøretøy, er gjest i studio og svarer på spørsmål om dette.

Hvordan er skredberedskapen i Statens vegvesen?

Norge er et land med bratte fjell, og mye stein og snø. Derfor er det stor skredfare mange steder – året rundt.Hva gjør Statens vegvesen for å redusere faren for at skred skal ramme det norske vegnettet? Ole-André Helgaas, geotekniker og skredfaglig rådgiver i Statens vegvesen, er gjest.

Hvorfor kontrolleres ikke alle utenlandske vogntog på grensa?

Hver vinter kommer det utenlandske vogntog til Norge, som ikke burde være på norske vinterveger. Hvorfor stoppes ikke alle på grensa slik at de farlige kan lukes ut? Kjetil Wigdel, leder for utekontrollen i Statens vegvesen, er gjest.