Artikkelen er frå 2020, og innhaldet kan vere utdatert.

Onsdag formiddag kom det røyk ut av Kongsbergtunnelens vestre løp ved Tislegård. Midtveis inne i tunnelen stod en bil i brann.

I tidlig brannfase kom røyken begge veier i taket, før viftene ble slått poå. (Foto: Kjell Wold)

To biler hadde kollidert etter oppbremsing og påkjøring bakfra. Flere personer ble skadet og en satt fastklemt inne i bilvraket, da nødetatene kom til stedet.

Røyken fra brannstedet ble etter en stund sendt vestover mot Tislegård av de kraftige tunnelviftene. Derfor kunne nødetatene kjøre inn i østre løp mot Damåsen og møte brann- og ulykkesstedet i det andre løpet bakkant av røyken.

Tunnelviftene blåste røyken ned mot Tislegård. (Foto: Kjell Wold)

–En slik øvelse før vegåpning er alltid viktig. Vi må øve så realistisk som mulig for å se om både prosedyrer, planer og ikke minst det tekniske utstyret i tunnelen fungerer som det skal, sier praktisk tunnelforvalter Hanne Løver Thon i Statens vegvesen.

Ved slike hendelser stenges tunnelen med bommer og lys. (Foto: Kjell Wold)

Med fire nye tunneler i Kongsberg og seks tunnelløp med i alt åtte kilometer veg i fjell, møter brannvesenet og de andre nødetatene i Kongsberg en helt ny trafikkhverdag når trafikken settes på ny E134 Damåsen-Saggrenda tidlig i juli.

 

Øvelse: Bilkollisjon i Kongsbergtunnelen som forårsaket brann. (Foto: Kjell Wold)
Aktuelt for fylke: Viken