Arbeidet omfatter bla. en del av Høviktunnelen, Stabekklokket, Vestre lenke og gang- og sykkelveger. Byggetid aug. 2023-2030. Leverandør: Skanska Norge AS

Anleggsområdet ved Stabekk/ Oksenøyveien 19. januar 2024
Anleggsområdet ved Stabekk/ Oksenøyveien 19. januar 2024 Foto: Skanska Norge AS

Offisiell anleggsstart på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand var 4. september 2023.  Det vil pågå anleggsarbeider på strekningen fram til januar 2030.

Kartskissen viser kontraktsområdet for Fornebukrysset-Strand
Kartskissen viser kontraktsområdet for Fornebukrysset-Strand Illustrasjon: Aas-Jakobsen AS

Dette skal vi bygge

Entreprisen/kontrakten omfatter blant annet;

  • 2 km ny E18 (2x3 felt). Ett felt i hver retning gjennom Høviktunnelen blir sambruksfelt for kollektiv og tungbil
  • 2 km ny lokalvei mellom Fornebu og Strand/Gjønnestunnelen (Vestre lenke)
  • 0,4 km ny lokalvei ved Strand
  • 2,2 km ny hovedsykkelvei langs ny E18
  • gang- og sykkelveier
  • ca 440 meter av Gjønnestunnelen (to-løps)
  • Ca 650 meter av Høviktunnelen (to-løps)
  • ca 60 større og mindre konstruksjoner, bla Stabekklokket, 1,4 km støttemur, 12 bruer, 3 tekniske bygg

Anleggsarbeid som pågår nå

 

Grendehustomta/Vestre lenke

Den nye veiforbindelsen til Fornebu (Vestre lenke) skal stå ferdig i 2029. På sørsiden av Grendehustomta blir det gang- og sykkelvei. Når anleggsperioden er over, vil Grendehustomta være klar for etablering av boliger og offentlige bygg.

Status mars 2024

  • Det pågår nå forberedende anleggsarbeid for det som skal bygges senere. Gamle rør for vann- og avløp skiftes ut, høyspentkabler legges om, og grunnen stabiliseres med kalksement. I midten av januar 2024 startet Skanska å fylle på med masser av stein. Dette arbeidet vil pågå i lengre tid. .

Nedre Stabekk

I dette området skal framtidens E18 gå under lokk (Stabekklokket). Over lokket skal det bygges ny lokalvei fra Strand til Fornebu (del av Vestre lenke). Her bygges også ny hovedsykkelvei parallelt med lokalveien.

Status mars 2024:

  • Skanska har midlertidig lagt om Michelets vei mot Oksenøyveien for å gjøre det tryggere for myke trafikanter. Veien går under anleggsbrua i området for å unngå situasjoner der myke trafikanter og anleggsmaskiner krysses. Omleggingen vil vare i rundt fire år.
Arbeid med midlertidig omlegging av Michelets vei mot Oksenøyveien
Arbeid med midlertidig omlegging av Michelets vei mot Oksenøyveien Foto: Skanska Norge AS
  • Ved Michelets vei er Skanska i mål med å montere støyskjerm i retningen mot Drammen. Resten av støyskjermen (østlig del) kommer på plass første halvdel av 2024.
Arbeid med støymur ved Michelets vei januar 2024
Arbeid med støymur ved Michelets vei januar 2024 Foto: Skanska Norge AS
  • I midten av desember 2024 ble østgående løp av E18 lagt om midlertidig. I forkant av dette ble det tatt ut fjell inntil Michelets vei. Dette arbeidet er nå ferdig. Deler av Stabekklokket skal bygges der det østgående løpet av E18 lå fram til midten av desember 2024. Den midlertidige omleggingen av E18 er gjort for å gi plass til grunnarbeidet og betongarbeidet for Stabekklokket
  • Det pågår nå grunnstabilisering og nedsetting av stålkjernepæler for som del av forberedende arbeider for Stabekklokket.
  • I området som kalles Øya (mellom østgående og vestgående E18 utenfor Riiser Larsens vei) arbeider Skanska med å fjerne fjell, grave ut og fundamentere. Dette er også forberedende arbeider for Stabekklokket. Etter uttaket av fjell er ferdig sommeren 2024, vil støynivået fra anleggsarbeidet her bli mildere. Frem til medio uke 12 står et knuseverk på Øya som skal bearbeide store steinmasser for levering på mottak.
Bilde fra Øya i mars 2024.
Bilde fra Øya i mars 2024 (Foto: Skanska Norge)

Strand  

I framtiden vil ny E18 gå i Høviktunnelen. I tillegg vil lokalveien (fylkesvei) gå i tunnel mellom Strand og Gjønnes (Gjønnestunnelen). Det skal også bygges ny lokalvei og ny hovedsykkelvei over Strand. 

Vil du varsles før sprengning i tunnel? 

25. april 2024 når vi en milepæl i prosjektet og skyter første salve for tunneldriving på Strand. I den forbindelse er det etablert en egen kanal for varsling av sprengning i tunnel. Her kan du registrere deg. For sprengning i dagen gjelder fortsatt https://nabovarsling.no/E18vk.

Status mars 2024:

  • Skanska har siden høsten 2023 gravd og sprengt ned til tunnelpåhugg for Høviktunnelen og Gjønnestunnelen. Sprengningsarbeidet på Strand fortsetter utover i 2024. I slutten av april 2024 starter selve tunneldrivingen på Strand. Vi skal drive 470 meter av Høviktunnelen i retning Ramstadsletta og 360 meter av Gjønnestunnelen i retning Gjønnes. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2026, og innebærer sprengning, pigging, boring og injeksjon. Etter dette fortsetter arbeidene inne i tunnelen med grøfting, vegbygging og tunnelinnredning frem til tunnelene skal stå ferdig. Støyet fra arbeidet vil bli mildere etter hvert som vi beveger oss innover i tunnelene.
Strand tunnelpåhugg februar 2024
Strand tunnelpåhugg februar 2024. (Foto: Skanska Norge)
  • Skanska jobber også med å tette byggegropa for tunnelene (injeksjon med sementblanding som skal vanntette sprekker i berget) og med spunting som må til for å holde massene på plass. Arbeidet med injeksjon og spunting skal sikre at grunnvannsstanden ikke synker under berguttakene.
  • Bergskjæringene sikres fortløpende med bolter, sprøytebetong og nett. Det meste av steinmassene kjøres via anleggsbruene i retning Fornebu der de skal brukes til oppfylling. Resten blir kjørt til Viken Miljøpark AS (VIMAS).
  • Ved Holtet er Skanska i gang med å avdekke fjell og ta ut løsmasser ved boring og sprenging. Arbeidene er knyttet til ny trasé for vann og avløp, og vil i første omgang pågå ut mars 2024.
Forberedende arbeid for trase for vann og avløp ved Holtet januar 2024
Forberedende arbeid for trase for vann og avløp ved Holtet januar 2024 Foto: Skanska Norge AS


Fornebukrysset 

 Fornebukrysset mars 2024
Fornebukrysset mars 2024 (Foto: Skanska Norge)

Ved Fornebukrysset skal det gjøres tilpasninger for å sikre god trafikkflyt og -sikkerhet. Blant annet skal påkjøringsrampen til E18 fra Ring 3 (Granfosstunnelen) i retning Sandvika flyttes ned i betongtrau. Flyttingen vil gi plass til bygging av bruer og støttemurer, i tillegg til ny hovedsykkelvei og sykkelbru over Fornebukrysset som er planlagt ferdig i løpet av 2028.

Status mars 2024:                          

  • Skanska forbereder senere trafikkomlegging fra Ring 3 (Granfosstunnelen) ut på E18 mot Sandvika. Dette omfatter blant annet graving og fylling av steinmasser for å tilrettelegge adkomst og anleggsområde. Skanska skal bore peler for en ny midlertidig bru på E18. Når brua er støpt, skal det bygges omkjøringsvei, og trafikken settes på her i juni 2024. Arbeidet med ny trase for vann- og avløp har pågått siden oppstart i august 2023, og vil fortsette forbi Philip Pedersens vei 1-7. Arbeidet kan i noen perioder påvirke framkommelighet og parkering, men det vil hele tiden være mulig å passere med bil, utrykningskjøretøy og varetransport.

Ny rute for gående og syklende
Gangveien/ snarveien under bilbruene fra Storebrandbygget og over i Philip Pedersens vei er stengt så lenge anleggsarbeidene pågår i dette området (nord for Fornebukrysset). I perioden omleggingsveien bygges vil også gangveien over trebrua/myrbrua over Tjernsmyr være stengt. Denne gangveien åpnes igjen så snart det er trygt for gående å passere. Alternativ rute for gående og syklende er skiltet. 

Skissen viser omlagt rute for gang- og sykkel
Skissen viser ny rute for gående og syklende Illustrasjon: Skanska Norge AS

Status mars 2024

  • Sør-øst for Fornebukrysset (ved Aleksandragården) starter våre anleggsarbeider opp rett etter påske 2024. Her skal det legges til rette for den nye hovedsykkelveien og sykkelbru. Det skal også legges ny trase for vann- og avløp for Bærum kommune, samt legges om fjernvarmeledninger. For å gjennomføre arbeidene må det først graves, pigges og sprenges for vann- og avløpsgrøft, samt bygge en støttemur som skal holde sykkelveien på plass. Det blir også spunting for å støtte opp grunnen. Perioden fra påske og frem til sommerferien 2024 blir det mye støyende anleggsarbeid tett på Arnstein Arnebergsvei 28 og 30.

 

Sist oppdatert: