Om prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta
Prosjektet E18 Lysaker og Ramstadsletta omfatter blant annet 4,4 km ny E18, ny sykkelveg, ny veg til Fornebu og ny fylkesveg mellom Gjønnes og E18.
Vegprosjektet E18 Lysaker og Ramstadsletta (se animasjonsfilm) skal blant annet sikre at færre personer en i dag utsettes for støy og lokal luftforurensning. Det skal også legge til rette for at flere kan sykle, gå og reise kollektivt og for byutvikling på Fornebu og Lysaker.
Prosjektet omfatter
- 4,4 km ny E18 med tre gjennomgående kjørefelt i begge retninger. Det høyre kjørefeltet er kollektivfelt/sambruksfelt. Ny E18 vil gå i tunnel forbi Høvik (Høviktunnelen på 2,2 km), og ved Stabekk vil ny E18 gå under lokk. Forbi Høvik vil dagens E18 bli bygd om til lokalveg
- 8,7 km nye lokalveger.
Dette omfatter blant annet Bærumsdiagonalen med Gjønnestunnelen og Vestre Lenke (ny veiforbindelse mellom Fornebu og E18 ved Strand) som vil redusere trafikken på lokalveger, avlaste boligområder og sikre bedre framkommelighet for buss. - 12,6 km ny gang- og sykkelveg
- 4,1 km nye ramper til E18
Byggingen av E18 Lysaker - Ramstadsletta ble formelt startet 3. november 2020, og det er beregnet å stå ferdig i 2029/2030
Bakgrunn/ finansiering
- E18 Lysaker-Ramstadsletta, etappe 1 av Vestkorridoren inngår i Nasjonal transportplan 2022-2033. Prosjektet er del av Oslopakke 3
- Prosjektet har en kostnadsramme på 18,1 mrd. 2021-kroner. Utbyggingen finansieres med statlige bevilgninger og bompenger .
- Stortinget godkjente 19. juni 2020 forslag fra regjeringen om finansiering og utbygging av E18 på strekningen Lysaker-Ramstadsletta i Viken fylkeskommune. Prop. 38 S (2019–2020) Proposisjon til Stortinget.
Ved Stortingsbehandlingen ble det også avgjort at den planlagte bussveien utgår av første byggetrinn. I tillegg ble utbygging av Lysaker kollektivterminal innlemmet i prosjektet. Se justert alternativ
Hele Stortingsbehandlingen av E18 Lysaker–Ramstadsletta 18. og 19. juni 2020 (på stortinget.no). - Viken fylkeskommune og Bærum kommune vedtok lokal garanti for bompengelån i september 2020.
- Reguleringsplan for strekningen Lysaker - Ramstadsletta er godkjent av Bærum kommmune og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Regulert løsning E18 Lysaker–Ramstadsletta – men behandling i Stortinget har ført til justert alternativ E18 Lysaker–Ramstadsletta