Artikkelen er over eitt år gammal, og innhaldet kan vere utdatert.

En ny milepæl ble nådd denne uken med støping av 120 meter av den kommende Stabekklokkbrua. Jobben ble unnagjort på langt kortere tid enn planlagt.

Det forberedende anleggsarbeidet mellom Fornebukrysset og Strand har pågått i rundt ett år. Fram til nå har det meste av det synlige arbeidet handlet om utskifting av rør og kabler, riving samt bygging av midlertidige konstruksjoner. Men onsdag 7. juni startet jobben med å støpe det som i framtida blir Stabekkbrua. Dette er den første permanente konstruksjonen på prosjektet og markerer dermed starten på oppbyggingen av det ferdige anlegget E18 Lysaker-Ramstadsletta.

Jobben gjort på 11 timer

Stabekklokkbrua er en platebru og den ble støpt kontinuerlig fra Skanska startet jobben onsdag ettermiddag til ferdig støp torsdag. Opprinnelig var det beregnet mellom 20 og 30 timer til jobben. Men da ordfører Lisbeth Hammer Krogh og kommunaldirektør  Wøhni fra Bærum kommune kom på befaring torsdag morgen, var allerede støpejobben unnagjort – kun etter 11 timers arbeid.

Blir en del av lokalvegen

Stabekklokkbrua vil i framtiden bli en del av lokalvegsystemet som binder sammen Vestre lenke og Gjønnestunnelen. Når brua står ferdig vil den være 309 meter lang. Brua får ett kjørefelt (2x4,75 meter) i hver retning. I denne omgangen ble en tredjedel av Stabekklokkbrua støpt. Resten av brua skal gjøres ferdig som en del av hovedentreprisen mellom Fornebukrysset og Strand som har beregnet oppstart neste sommer/tidlig høst.