E45 Kløfta
Hovedmålsettingen med ombygging av E45 gjennom Kløfta er å fjerne en rasfarlig delstrekning.
Dette er et topografisk vanskelig fjellterreng (canyon) med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider.
Omleggingen ved Kløfta er beregnet å koste 1124 millioner (2021 kr). Det er prioritert oppstart og full finansisering i første periode i Nasjonal transportplan 2022-2033.
For prosjektet E45 Kløfta ble reguleringsplan vedtatt i 2018. Strekningen er rasfarlig, og partiet ved Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid. Etter planen skal E45 bygges om, slik at et rasfarlig parti erstattes med tunnel.
- Veg:
- E45
- Fase:
- Planfase
- Kommunar:
- Alta
- Fylke:
- Troms og Finnmark
- Lengde:
- 7000 meter
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2018-2029
- Totalkostnad:
- 990 millioner. Oppstart i siste del av perioden 2024-2029. Det er satt av 220 mill. av en totalkostnad på 990 mill. (2018-kroner)
Kontaktar
Edgar Olsen
Prosjektleder
- Telefon:
- E-post:
Sist oppdatert: