Øystein Tandberg
- E-post:
Tiltaket er viktig for å få helhetlig sykkelnett i området. Ett sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkel.
I august starter Statens vegvesen å bygge nye sykkelfelt langs Enebakkveien mellom Sandstuveien og Østensjøveien.
Last ned: Naboinfo pr. juli 2021 – nye sykkelfelt i Enebakkveien nord for Abildsøkrysset (PDF)
Strekningen er del av hovednettet for sykkel i Oslo.
Vi arbeider med reguleringsplan for Enebakkveien mellom Ryenkrysset og Sandstuveien hvor vi foreslår en utforming av Enebakkveien som skal gi et grønt og frodig utrykk og som legger til rette for et høystandard tilbud til gående og syklende samt kollektivtrafikken i området.
Dette vil bidra til å etablere Enebakkveien som en gate som hever tilbudet til beboerne i området, gående, både transportsyklister og trygghetssøkende syklister og kollektivtransport.
I dag deler syklende og gående fortauet langs Enebakkveien, og en del syklister bruker til tider kjøreveien.
For å gjøre det tryggere for både gående, syklende og kjørende, skal hver av trafikantgruppene få sitt eget areal å ferdes på. Fortauet som ligger langs Enebakkveien i dag, blir forbeholdt fotgjengerne mens en del av kjørebanen blir gjort om til sykkelfelt. Veien blir litt smalere for de som kjører, men til gjengjeld slipper de syklister i kjørebanen. Det blir tryggere og enklere for alle å komme seg fram.
Bymiljøetaten bygger 50 meter sør for Abildsøkrysset og til Skullerudveien. Enebakkveien – tilrettelegging for syklende og gående (Oslo kommune)
Brynsengfaret 6, Oslo