E6 Fjerdingen–Grøndalselv
Den nye vegen på E6 Fjerdingen-Grøndalselv vil få slakere svinger, mindre stigninger og en gjennomgående bredde på ni meter.
E6 Fjerdingen-Grøndalselv er et delprosjekt langs utbedringstrekningen E6 Grong-Nordland grense. Den 12 kilometer lange parsellen antas å stå ferdig våren 2024. Det legges opp til en standard for skilting 90 km/t.
Delprosjektet er i byggefase der Fjerdingelvbrua med tilstøtende veg ble åpnet i oktober 2021. Reguleringsplanen for strekningene sør- og nord for Fjerdingelv bru, hadde høringsfrist 10. januar 2022. Planen forventes politisk behandlet i kommunene Grong og Namsskogan i løpet av våren. Det er planlagt byggestart for resten av prosjektet nå reguleringsplanen er vedtatt.
Alt klart for ny E6 Fjerdingen-Grøndalselv - starter bygging over påske
Se prosjektet presentert i opptak fra åpent møte om ny E6 Fjerdingen-Grøndalselv
Delkontrakt (K3) E6 Grøndalselv bru med tilstøtende veg er utlyst på Doffin 9. mars 2022.
Den nye Fjerdingelvbrua på E6 i Grong kommune er offisielt åpnet
Ny E6 planlegges øst for dagens E6 på nesten hele strekningen. Et kort parti ligger helt inntil dagens veg på vestsiden. Sør for Fjerdingelva, forbi Åsmulen og sør for Grøndalselv blir ny E6 delvis liggende flere hundre meter unna dagens E6, men på mesteparten av strekningen blir den liggende nært dagens.
Den nye vegen blir ca. 500 meter kortere enn dagens E6. Sammen med høyere fartsgrense blir reisetida på strekningen redusert med om lag 20 prosent. Trafikksikkerheten blir også vesentlig bedre.

Færre avkjørsler
Antall avkjørsler blir vesentlig redusert for å kunne skilte for 90 km/t. Det planlegges med avkjørsel ved Tettmoen, Åsmulen, Sæterhaugen og Granmo.
Dagens kryss med Folmervegen planlegges flyttet litt lenger sør og bli felles med adkomst til Sæterhaugen.
Ny bru over E6
Ved Grøndalselv planlegges fylkesvegen mellom Lassemoen stasjon og Skorovatn på bru over ny E6. Kryss med av og påkjøring E6 blir på vestsiden, med bussholdeplass og mulighet for pendlerparkering i kryssområdet.
Det planlegges også et midlertidig asfaltverk ved Grøndalselv i anleggsfasen, og det bli etablert midlertidige riggområder og brakkerigg på strekningen.
Hva skjer med dagens E6?
Dagens E6 på strekningen planlegges beholdt som adkomst til boliger og gårdsbruk eller driftsveg for skogbruket. Den blir imidlertid smalnet og asfalten blir fjernet på strekninger der den kun blir benyttet til skogsdrift.
Arealer langs E6 som i dag er ryddet for skog av hensyn til sikt planlegges tilplantet. Sammen med bevaring av myr er dette positivt for klimaregnskapet.
- Veg:
- E6
- Fase:
- Byggefase
- Kommunar:
- Grong, Namsskogan
- Fylke:
- Trøndelag
- Lengde:
- 11 km
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2014-2023
- Totalkostnad:
- 450 millioner. i 2018-kroner
Kontaktar
Knut Haarvik
- Telefon:
- E-post: