Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

E39 Rogfast er øverst på listen over topp 100 strategiske infrastrukturprosjekter.

Det amerikanske selskapet CG/LA kårer hvert år de mest spennende strategiske infrastrukturprosjektene i Europa, Asia og Middelhavslandene. For 2019 er Rogfast-prosjektet til Vegvesenet kåret som nummer én.

Se listen over alle prosjektene på topp 100-listen.

Invitert til å presentere prosjektet

Statens vegvesen er invitert til å holde innlegg om Rogfast på Eurasia-forumet i Spania i desember.

- Det er selvsagt hyggelig at prosjektet får stor internasjonal oppmerksomhet, sier Tor Geir Espedal, prosjektleder for Rogfast.

Fakta om E39 Rogfast

Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter. Det vil samtidig legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, noe som styrker viktige næringsklynger.

Tunnelen blir til sammen 26,7 kilometer lang og på den dypeste vil den være 390 meter under havet. 

Les mer om Rogfast på vegvesen.no

Faktaark om Rogfast.

 

Rogfast under Kvitsoy Kvitsøykrysset med tunnelene opp til Kvitsøy og ventilasjonssystemet. Illustrasjon Statens vegvesen og Norconsult.
Rogfast under Kvitsoy Kvitsøykrysset med tunnelene opp til Kvitsøy og ventilasjonssystemet. (Illustrasjon Statens vegvesen og Norconsult.)