Artikkelen er frå 2019, og innhaldet kan vere utdatert.

Transportberegninger, integrert landskapskarakteranalyse (ILKA) og mulige konsepter for en ny vegforbindelse øst for Oslo, stod på agendaen da referansegruppa var samlet i Askim 18. juni.

-      Vi har hatt nok et konstruktivt møte med referansegruppa som bidro til nyttige innspill for det videre arbeidet vårt, sier Lars Kristian Dahl, prosjektleder i Statens vegvesen.

Referansegruppa ble utfordret til å trekke fram områder/steder/landskap som er viktige å bevare innenfor prosjektområdet og hva de mente kan utvikles. Deretter ble mulige konsepter for en vegforbindelse øst for Øyeren, vest for Øyeren og kryssing av Øyeren presentert. Konseptene skal utvikles innenfor korridorene til rv. 22 og fv. 120, hvor en korridor kan være flere kilometer bred. Utkastene til konsepter tok for seg både utbyggings- og utbedringsalternativer. Referansegruppa identifiserte styrker, svakheter og mulige forbedringer av de ulike utkastene til konsepter.

-      En KVU handler om å utrede mulige konsepter som kan løse et problem eller behov og finne ut om det er grunnlag for å starte planlegging. Det er først når vi får gjennomført en samfunnsøkonomisk analyse på bakgrunn av bl.a. kostnader, trafikkberegninger og ikke-prissatte virkninger (natur, friluftsliv, kulturminner og landbruk) knyttet til ulike konsepter, at vi kan komme med en anbefaling, fortsetter Dahl. Han presiserer at det er først ut på høsten at Vegvesenet kan presentere konkrete konsepter for en ny vegforbindelse øst for Oslo. Konseptvalgutredningen skal etter planen overleveres ved årsskiftet 2019/2020.

 

Fred Anton Mykland, leder av styringsgruppen for KVU vegforbindelse øst for Oslo i Statens vegvesen, ønsket velkommen til referansegruppemøte i Askim. ( Foto: Helena Kyllingstad / Statens vegvesen
Aktuelt for fylke: Viken, Oslo